Er brandt al de hele dag een vraag bij mij. Dat er verschillen zijn tussen deze 3 kwalitiets uurwerken is duidelijk, met name de nauwkeurigheid verschilt.
Ddat vind ik wel overal terug op internet. Wat mij interesseert is of er ook duurzaamheids verschil is tussen bijv. de Nivarox2 en de Anachron veren. Ik lees bij beide vaak dat ze onbreekbaar zijn en dan zou je kunnen concluderen dat er alleen verschil in nauwkeurigheid is.
Voor zover ik weet zegt COSC alleen dat de uurwerknauwkeurigheid binnen de normen valt van de certificatie. Daar kun je dus m.i. niet automatisch de conclusie aan verbinden dat een uurwerk dat niet COSC-gecertificeerd is minder is, men heeft er gewoon niet voor gekozen om die (kostbare) procedure in te gaan. Er is overigens op internet wel te vinden waar die COSC-testen precies uit bestaan.
De duurzaamheid van (alle) mechanische uurwerken, staat of valt met de mate waarin onderhoud wordt uitgevoerd. Ook onbreekbare opwindveren zijn breekbaar.
In de verschillende artikelen die ik er nu over gelezen heb staan hier en daar ook wel eens fouten. De 7750 heeft bijv. altijd een incabloc schokbescherming, ook in de elabore uitvoering, dat geldt ook voor de 2892 , 2893 enz. De 2824 heeft dat weer niet in de standaard en elabore uitvoering.
Ik ben echt benieuwd naar de duurzaamheid van de verschillende uitvoeringen en wat ik ook best zou willen weten is welk merk gebruikt welke uitvoeringen. Dat is best wel schimmig. Natuurlijk zijn er de COSC uitvoeringen, maar de rest is onduidelijk. Een horlogemaker zal er best het antwoord op weten denk ik zo.
De draadjes op WUS heten niet voor niets Smoke and mirrors. De meeste merken zijn erg schimmig over welke kwaliteit ze gebruiken en welke aanpassingen ze eventueel doen (of niet). Op dat gebied zul je weinig duidelijkheid krijgen.