Dan heeft jouw bron niet de juiste informatie.
Er wordt altijd veel geroepen over marges, maar er is niet 1 gerenommeerd CH horlogemerk waarbij de AD 60% marge heeft.
Marge berekenen is een wereld op zich.
Iemand gaf het al aan.
Voorraad kost geld.
€ 5000,- een jaar laten liggen is niet altijd even handig.
Keuzes keuzes keuzes.

Dan heeft jouw bron niet de juiste informatie.
Er wordt altijd veel geroepen over marges, maar er is niet 1 gerenommeerd CH horlogemerk waarbij de AD 60% marge heeft.
Je zal wel gelijk hebben, hij is ook maar een simpele GM Europa. Maar als je mijn bericht goed hebt gelezen , heb ik het ook over diverse merken. Zowel van gerenommeerde horloge merken, als over merken die niet aan de watchgroup hangen. Dus vandaar dat ik het over verschillende marges heb. Buiten het feit dat vraag en aanbod hier ook bepalend zijn. Verder laat ik het hier maar bij, oke.
Die GM zal dan werken bij een klein merk waar de marges misschien wat hoger zijn.
Heb zelf 15 jaar bij Richemont gewerkt dus ik ken de marges.
Een marge van 60% bij gerenommeerde merken zoals we ze kennen komt niet voor.
Hele kleine merken die zichzelf nog in de markt willen zetten, daarbij zou het misschien kunnen.
Als voorbeeld in dit topic wordt Chopard gebruikt, daar is de marge rond de 40%.

marge rond de 40%
Dat komt al een stuk vertrouwder over. Mijn directe kennis vanuit het AD perspectief was al wat ouder, maar kon me moeilijk voorstellen dat de premium Zwitsers ineens naar de 60% waren geschoten. Het ging vele jaren juist in de omgekeerde richting met iets krappere marges en vooral veel eisen qua voorraad en investeringen (shop-in-shop etc.). Maar dat was 20 jaar geleden Lijkt erop dat er weinig is veranderd.

Die GM zal dan werken bij een klein merk waar de marges misschien wat hoger zijn.
Nog 1 reactie dan, hebben veel zaken in Europa, zowel kleine als grote merken. En zoals ik al eerder schreef verschillen de marges per merk. En zoals jij dan wel zal weten, worden door sommige grote merken de marges bepaald👍
Hier voor Orient een klein voorbeeld van de marges…
De Bambino (pink/staal) verkopen wij aan onze EU distributeurs voor 95 eur (ex BTW/VAT), met een RRP van 3XX eur (incl BTW/VAT)…
Zoals ik eerder heb gemeld , ik heb het over gerenommeerde CH horlogemerken zoals Omega, Cartier, IWC, JlC, Breitling, TAG Heuer,etc.
Merken als Rolex en PP geven nog minder marge.
Tjonge Tjonge het is weer aan het verzanden in een wie kan het verst plassen competitie! … zucht …
Omdat we een korte discussie hebben over marges ?.. zucht…

wie kan het verst plassen
???
We leggen wat feitelijke kennis naast elkaar om uit te vogelen hoe de marges liggen. Leg me eens uit hoe je daarin kunt ‘winnen’?

korte discussie
Het is geen discussie, maar betweten naar mijn mening.

wat feitelijke kennis naast elkaar
Nogmaals ik lees alleen maar grootspraak zonder weinig feitelijk onderbouwing van onverifieerbare bronnen.
Anyway, hier laat ik het bij en zal het topic op verbergen zetten.
Ik vind het een interessante discussie, maar het antwoord is waarschijnlijk dat het per merk en zelfs per model zal verschillen.
Hoge marges vallen best uit te leggen als je je bedenkt dat veel verkopers per dag niet zo heel veel horloges zal verkopen.
Online grijze dealers kunnen met veel minder marge genoegen nemen omdat ze ten eerste lagere kosten hebben en ten tweede omdat ze een groter afzetgebied hebben.
Feitelijk weinig onderbouwing ? Ik heb zelf 15 jaar bij Richemont merken gewerkt ( en dat heeft niks met grootspraak te maken, is gewoon een feit ) , hoeveel onderbouwing wil je ?
Maar goed, we stoppen er inderdaad mee.
Fijne avond !

geen discussie, maar betweten naar mijn mening

ik lees alleen maar grootspraak zonder weinig feitelijk onderbouwing van onverifieerbare bronnen
We hebben hier een discussie. O.a. tussen iemand met 15 jaar Richemont, een welbekende GD, iemand die een GM in de industrie parafraseert, enz. Zelf ben ik opgegroeid in een familiebedrijf wat voor een aantal van de merken waar we het over hebben AD was en denk vanuit dat perspectief iets te kunnen bijdragen aan de discussie, maar eigenlijk is het meer interesse.
Jij daarentegen slingert een mening en toept over met mensen wegzetten als betweter met grootspraak en weinig feitelijke onderbouwing… zonder enige aanleiding of onderbouwing. En vervolgens doe je dit:

Anyway, hier laat ik het bij en zal het topic op verbergen zetten.
Sorry, maar dit is echt een jij-probleem