Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuw horloge en onlangs paste ik een Mille Miglia bij Leon Martens. Op Chrono24 keek ik naar het aanbod en het valt mij op er best veel verschil in prijs zit tussen dezelfde horloge. Als voorbeeld voor een nieuwe/ongedragen Mille Miglia met rode wijzerplaat:
in NL bij Leon Martens rond de €10.000 (nieuw en list prijs);
via Chrono24 een Duitse verkoper (bedrijfsmatige verkoop) €7300; en
via Chrono24 een Japanse verkoper (bedrijfsmatige verkoop) € 4300 dus laten we zeggen €5500 met import etc.
Het zijn in principe allemaal nieuwe of ongedragen horloges van ongeveer dezelfde leeftijd. Is er een manier om dit prijsverschil te verklaren?
Verkoopprijs in landen verschilt vaak.
Nieuwe iwc ingenieur 35 in NL is €11.400
In US is de prijs $9.950
Hierbij is de dollar ook nog goedkoper dus in retail scheelt dat ook al 25%
Het scheelt ten eerste de Nederlandse belasting a 21%
Daarnaast maken juweliers dikke winst op horloges, er worden overal in Duitsland bij dealers horloges aangeboden tegen 20 tot 35% korting, die gewoon rechtstreeks van een AD komen, die je hier voor de volle mep mag kopen bij een Nederlandse retailer.
Zijn die andere twee ook AD nieuw? Voor minder courante modellen (niet voor alles is een wachtlijst) wordt al snel wat korting gegeven. Je wilt als juwelier niet met oude voorraad blijven zitten waar je kapitaal in vast zit namelijk. En duurt het te lang, dan doe je ze weg voor -40 / -50 % via chrono of aan een grijze dealer. Heb je je geld er weer uit en kun je nieuwe voorraad inkopen. €4300 is wel erg weinig trouwens, want AD’s hebben echt geen 60% marge op horloges.
Hoe dan ook; als de papieren er gewoon bij zitten en je er vertrouwen in hebt zou ik er m’n voordeel mee doen
Alles is al gezegd inmiddels - Chopard is een bling-bling merk in de eerste plaats. De horloges zijn IMO niet de core-business. Dan nog steeds een crazy bedrag list betalen is echt geld verbranden, vrijwel geen mens zoekt naar een gebruikte MM.
Ik zou eerst even (of een hele poos) serieus nadenken over de aanschaf van een Chopard Mille Miglia…
Zoals PeterLC al zei: Alles is al gezegd.
Als je er echt verliefd op bent dan nog zou ik een bod doen die echt schuurt. Want 9 vd 10 keer koop je een winkeldochter als je een Mille Miglia zoekt. En dat weten ze zelf ook maar al te goed.
Echt wel, wel afhankelijk van het merk. Heb ik uit een zeer betrouwbare bron
Dan nog het BTW verhaal, voorbeeld in Tenerife is de btw 7% en hier 21%. Zou je dus denken dat de horloges daar veel goedkoper zouden zijn, heb het dus over list prijs.
voorbeeld: Seiko SSH 167j1 listprijs in Nederland €2300,00 listprijs in Tenerife €2550,00 rara hoe kan dat, btw hier 21%, btw daar 7% formele inkoop is daar dus gewoon hoger dan hier. Ander voorbeeld, hier mag je blij zijn als je 15% korting krijgt op een Tudor bij een AD, in Spanje/Tenerife kan je een hogere korting krijgen. Btw Spanje 21%, Tenerife 7%.
Met andere woorden, list prijzen horloges verschilt per land maar de marges zijn ongeveer gelijk. Zelf koop ik zoals bij leden die mij kennen over het algemeen nieuw, maar weet wel waar het gunstigste is om te kopen, ben geen dief van mijn portemonnee.
Natuurlijk weet ik ook wel als je een heel jong horloge koopt, daar de kop er vanaf is. Dus goed zoeken/vergelijken blijft belangrijk