Die horloges lijken op elkaar, maar verschillen
toch. De Pulsar heeft alarm (7T62) en de Seiko
niet (7T92). De kast en band van de Seiko is een
stuk beter afgewerkt dan bij de Pulsar. En daar
zit het verschil.
Het uurwerk kost een fractie van het geheel.
Neem bijvoorbeeld een VX- quarts uurwerk, van
Seiko. Zit in een heleboel horloges, want Seiko
produceert veel meer uurwerken in de fabrieken dan
dat ze zelf gebruikt. Zo’n uurwerk kost, met
batterij erin, 3 euro ongeveer. In de groothandel
zal een 7T92 maximaal 10 euro kosten,
waarschijnlijk minder.
Het uurwerk maakt toch wel degelijk verschil. Ik heb bijvoorbeeld de seiko velatura srh005 die 995 moet kosten. In de Velatura lijn is ook een instapper van 595 die qua kast en band dezelfde stijl is. Dan is die extra 400 hem toch in het uurwerk gaan zitten?
Er zijn al instappers met 7T92 uurwerken in de Velatura-reeks.
INkoop is een 7T92 uurwerk misschien 30 euro. Een kinetic Direct drive uurwerk zal tegen de 200 euro lopen.
7T92 uurwerken worden aan de lopende band geproduceerd, zitten in enorm veel modellen. Kinetic Direct drivev uurwerken worden veel minder ingezet, en de productie ervan ligt veel lager.
Heel veel verschil in kwaliteit zit er m.i. niet tussen Pulsar en Seiko. Ik heb een Pulsar Worldtimer (typenr. weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar was niet de goedkoopste Pulsar) waarvan Seiko op wat details na exact dezelfde heeft, maar dan duurder. Deze Pulsar is erg netjes en goed afgewerkt. Volgens mij is het met name een kwestie van marketing.
Van de andere kant: kan zijn dat in de meeste Pulsars een wat goedkoper uurwerk gaat. Eta heeft ook verschillende kwaliteitsgradaties voor haar quartzen. Met kleurcode herkenbaar. Groen is de goedkoopste meen ik en zwart de duurste. Onder zwart heb je blauw (hoop dat ik de volgorde goed onthouden heb :# ). Doorgaans is zo’n quartz uurwerkje inkoop een paar tientjes. Dus ook in een duur merkhorloge kan een uurwerk van een paar tientjes zitten.
Het is een leuk doorkijkje van 7 jaar geleden, toen was HF even wat anders.
Ik weet niet of we er met de hedendaagse onderbroekenlol op vooruit zijn gegaan.
Oordeelt u zelf
Ik bedoel het niet rot, maar met zoveel hebbedingetjes, laten we ons hoofd veel te vaak op hol brengen. En als we naar de prijzen van sommige horloges kijken gaat het natuurlijk nergens meer over. Maar we laten ons vaak meeslepen denk ik omdat we heel graag iets willen, en dan alles aan de kant moet om het maar te hebben. Verder heb ik er niks meer over te zeggen.
Leuk dat je je hebt aangemeld op HF. Dit is een actief forum en zeker 'savonds krijg eerder binnen een kwartier dan binnen een uur reacties op een vraag of opmerking. Reageren op een draad van 2600 dagen geleden kan wel, maar moet daar een beetje een goede reden voor zijn. En dan kun je er eigenlijk het beste een beetje een soepel verhaal van maken, zodat het aansluit. Dat ontbreekt er nog een beetje aan. Maak een draadje aan waarin je je even kort voorstelt en wat je hebt met horloges, vinden ze leuk hier. En maak dan een draad aan waarin je iets zinnigs zegt over Seiko, of Pulsar, of dat je bijvoorbeeld vind dat het hogere prijssegment geen meerwaarde biedt boven het lagere. Of zo.
Veel plezier hier in elk geval!
Toen las ik op een inhoudelijk veel beter horlogeforum al mee, zo rond 2013-2014 al. Ook al heb ik me pas dit jaar aan durven melden, dan toch heb ik dat verschil al snel gezien, toen al dus.
Alvorens ‘de hel boven mijn hoofd losbarst’, nog heel even ‘folgendes’:
De grote en beste horlogemaker ter wereld, George Daniels, zei al
dat boven de £ 200-250, horloges kwalitatief gezien niet beter meer worden, slechts duurder door de keuze van de verwerkte materialen.
Het gaat hierbij natuurlijk om een eenvoudig mechanisch 3-wijzer-horloge.
Eigenlijk kun je volgens hem, dè hoogste autoriteit op horlogegebied,
dus stellen dat horloges zo rond de £ 200-250 kwalitatief tot de beste behoren.
De rest is dus geproduceerd volgens de keuze van materialen, m.a.w. volgens persoonlijke voorkeuren, die de horlogemarkt verder nog beheersen.
Als Liana een knappe en chubby Russische bruid is en een verblijfsvergunning nodig heeft, mag ze een berichtje sturen. Dan komen we samen wel over de taalbarrière heen.
Ik denk dat we het verder erover eens zijn dat we hier geen leden hoeven die in het Russisch een horloge willen verkopen.
We kunnen het bericht naar het blauwe gedeelte verplaatsen en haar vragen even het verplichte lijstje in te vullen.
Wel verontrustend dat dit spooktopic steeds wanneer je het niet verwacht een upje krijgt.