Goedemiddag,
Ik vroeg me af wat het verschil is tussen een “gewone” seiko en een Seiko JDM (buiten het feit dat de JDM alleen verkrijgbaar is in japan)
Goedemiddag,
Ik vroeg me af wat het verschil is tussen een “gewone” seiko en een Seiko JDM (buiten het feit dat de JDM alleen verkrijgbaar is in japan)
De hoofdletter “S”
En nou een serieuze antwoord haha
Bedankt
Je hebt je eigen vraag al beantwoord. C’est Ça.
Of je snapt mijn vraag niet?
Ik kan het beter formuleren voor de genen die het niet begrijpen.
Wat ik wil gewoon weten is of er echt verschillen zijn. Zo ja, welke of is dit gewoon een marketing truc.
Aub serieuze antwoorden.
Ik begrijp je vraag niet goed. Wat is een marketing truc? Japanse merken hebben gewoon heel vaak dat ze producten maken voor hun eigen markt (JDM), en producten voor de rest van de wereld. Die JDM producten zijn niet zomaar elders te koop. maar op zich zijn ze niet speciaal. Het is alleen zo dat als je een JDM product buiten Japan weet te kopen, of draagt, dat je dan buiten Japan ietwat bijzonder bent. Maar voor de rest maakt het niets uit.
JDM zijn vaak exclusieve kleurtjes.
Hele wereld:
Japan:
Tevens zijn model-codes soms anders, maar modellen niet. Dat maakt het dan geen JDM.
Bedankt
Mijn antwoord is serieus. Het is zoals het is. Seiko vraagt je niet om een JDM product buiten Japan aan te schaffen. Niets marketing truc, dus.
Nee.
Er zijn veel urban myths over verschillen in SKXen en zo, maar het is onzin, in mijn ervaring.
JDMs zijn gewoon runs die gemaakt zijn voor de Japanse markt. Je vindt soms wel leuke modellen die je elders niet vindt, maar Japan-made duikertjes zijn niet anders dan de K versies van dezelfde horloges.
Zo zijn er ook Seiko’s voor de Thaise, Europese en Amerikaanse markt gemaakt. Seiko is gewoon een leuke rabbit hole.
Je kunt je afvragen of het vermeende verschil tussen J en K versies iets met JDMs van doen heeft, maar die twee onderwerpen worden vaak samen genoemd in discussies zoals deze.
Volgens mij had het er ook nog mee te maken dat ze er in thuisland Japan nog wel mee weg komen om “Made in Japan” op de dial of case te zetten terwijl dat in de rest van de wereld wel wat gevoeliger ligt. Wanneer het dus niet in Japan is gemaakt.
Heb je daar bronnen voor? De regels zijn niet makkelijk te vinden in het Engels, en ik zie heel veel meningen circuleren.
Ik meen me te herinneren dat je Made in Japan alleen mag gebruiken als het product in kwestie daadwerkelijk in Japan gemaakt is. Je bedrijf mag elders het hoofdkwartier hebben en zo, dus een Koreaans bedrijf wat in een fabriek in Japan produceert zou Made in Japan mogen voeren, maar een Japans bedrijf wat in Korea fabriceert weer niet.
Wat ik niet vind is of er percentages zijn van in hoeverre iets in Japan gemaakt moet zijn. Ik zie de bron-links dus graag tegemoet.
Maar nog een keer, wellicht ten overvloede: de hele discussie J versus K heeft niets met JDM modellen te maken. Een Japanese Domestic Market model zou zomaar uit de K1 of K2 fabriek in Hong Kong kunnen rollen. Het is dus puur een ontwerp wat gemaakt is voor de Japanse markt. Dat er ook JDM’s zijn met het Made in Japan label is waar, maar geen vereiste.
Voor een langere verhandeling over K versus J versies: