Verschil tussen staal en titanium als horlogekast

Ik vroeg mij af wat het verschil uitmaakt tussen een horlogekast in staal en in titanium. Wat ik kon bedenken is dat titanium lichter is.

Verder denk ik dat staal of gepolist is of geborsteld, en dat titanium altijd ruw aanvoelt door de oxidatielaag, en echter grijs is. Maar is dat echt zo?

En titanium is geschikt voor mensen met een metaal allergie.

Lichter, harder, geen allergische reactie, anders, duurder, exotischer en dus voor sommigen meer gewild.

enne gevoelig voor krasjes, maar ook weer makkelijk te verhelpen… enkel ben ik daar altijd op tegen. :wink:

titanium is niet harder dan rvs is mijn ervaring (ik maak zakmessen en gebruik regelmatig titanium voor de liners van linerlocks omdat het zo lekker bijt in staal en het heel vaak gebogen kan worden zonder te breken) wel taaier.
Je kunt het ook gewoon polijsten trouwens!

Ik heb er maar eentje en die is opvallend licht van gewicht.

Titanium voor horlogekasten is gewoon een modeverschijnsel, het wordt al heel lang gebruikt in racemotoren voor de drijfstangen, en tegenwoordig ook voor de kleppen waardoor het motorblok veel meer toeren kan draaien.
Volgens mij komt het meeste Titanium uit Rusland.

Ik vind titanium te licht :slight_smile: Daarbij komt dat ik titanium ook sneller lelijk vind worden als je het draagt.

Tja, en ik vind het weer prachtig, en heb niet anders.
Ik zal niet zo snel een niet titanium horloge kopen, maar ook ketting, ringen ezom liefst titanium.

Zelfs het gebouw waar in werk is omhult met titanium.

Lutz Schreef:

Ik vroeg mij af wat het verschil uitmaakt tussen
een horlogekast in staal en in titanium. Wat ik
kon bedenken is dat titanium lichter is.

Verder denk ik dat staal of gepolist is of
geborsteld, en dat titanium altijd ruw aanvoelt
door de oxidatielaag, en echter grijs is. Maar is
dat echt zo?

Meeste is er al over gezegd: zij het niet dat er verschillende tinten van titanium zijn (en idd gepolijst). o.a. Citizen heeft titaniummodellen die zo licht zijn, dat ze bijna als staal lijken.

Vind zelf een beetje gewicht aan de pols wel prettig. Daarentegen is het wel weer grappig om een grote titaniumklok om te hebben, ‘zonder’ dat ik em voel.

flieger63 Schreef:

Voor het polijsten heb je een speciale zink schijf nodig heb ik mij laten vertellen?

BreitlingBerend Schreef:

flieger63 Schreef:

Voor het polijsten heb je een speciale zink schijf
nodig heb ik mij laten vertellen?

ik polijst gewoon met een lappenschijf (evt met diamantpasta)

Persoonlijk vind ik dat Titanium een heel mooi technisch materiaal is.
Ik heb 2 horloges, 1 ring en een fiets van titanium.
Licht, sterk, duurzaam (corrosievaster dan RVS), anti allergisch.
Titanium is wel moeilijk te bewerken, je hebt speciaal (verpanend) gereedschap nodig.

Maar ik vind het bovenal mooi, alleen de combinatie met goud(kleur) die vaak gemaakt wordt, vind ik maar niks.

Zo maar even tussendoor, de grootste verschillen staan er inmiddels, maar laten we niet vergeten dat er ook erg veel verschillende soorten staal zijn!

Hier zo maar even een link enkel voor roestvrij staal:

Met name de hoeveelheid nikkel speelt vaak een rol aangezien veel mensen daar allergisch voor zijn.

Ik heb zelf ook een quarz Junghans titanium horloge.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,266097

Ben er erg tevreden over. Inderdaad heel licht van gewicht, maar ook met een hele mooie zijdeglans grijze kleur(tu)

Niks mis met titanium(tu)(tu)

flieger63 Schreef:

BreitlingBerend Schreef:

flieger63 Schreef:

Voor het polijsten heb je een speciale zink
schijf

ik polijst gewoon met een lappenschijf (evt met
diamantpasta)

Had begrepen dat het dan erg snel te warm word en kan gaan smelten?

Smeltpunt is 1565 gr. C, dus dat zal in zo’n vaart niet lopen.

BreitlingBerend Schreef:

flieger63 Schreef:

BreitlingBerend Schreef:

flieger63 Schreef:

Voor het polijsten heb je een speciale zink
schijf

ik polijst gewoon met een lappenschijf (evt met
diamantpasta)

Had begrepen dat het dan erg snel te warm word en
kan gaan smelten?

Nee diegene die je dat vertelt heeft,mag voor de gein wel eens in de staalindustrie gaan werken. En dat daar vertellen.
Het is een metaal dat zelfs goed lasbaar is. Alleen 1 afrader probeer het niet te snijden met een plasmasnijder,want wat een enorme rook ontwikkeling geeft dat een rookbommetje is er niets bij.(lasdamp afzuiging werkt wel maar niet goed genoeg)

Gr. Andre