Verschil Valjoux 7750 - Calibre 16 (Tag Heuer)

Ik heb gelezen op watchuseek dat het caliber 16 van Tag Heuer hetzelfde (of vergelijkbaar) is als een gewoon Valjoux 7750 uurwerkje. Dat zou dus betekenen dat de Carrera van Tag Heuer hetzelfde uurwerkje heeft als bijvoorbeeld de Hamilton Jazzmaster Maestro. Waarom is de Tag Heuer dan tóch 2 keer zo duur? Waar zit hem dat verschil in?

Tja, een IWc Portugese chrono heeft ook een gemodificeerde 7750. En deze is nog weer ‘ietsje’ duurder dan een Tag.

Het finishen van een uurwerk kan heel veel uren en dus geld kosten. Bovendien bepaalt niet alleen het uurwerk de prijs van het horloge.
Sterker nog het horloge alleen bepaald niet de prijs van het horloge. Een paar andere letters op de wijzerplaat maakt heel veel uit :slight_smile:

Groeten,

Martin

What’s in a name? Price perhabs ?:smiley:

De Valjoux 7750 is één van de meest gebruikte uurwerken in chronografen. Wanneer je een indeling ziet van de subdials op 12, 9 en 6 kun je er eigenlijk vanuit gaan dat het uurwerk een (al dan niet gemodificeerde) 7750 is.

Het prijsverschil met andere horloges met een 7750 kan hem in vele dingen zitten:

  • In hoeverre is het standaarduurwerk (ebouche) gemodificeerd
  • Afwerking van het uurwerk
  • Materiaalgebruik
  • Afwerkingsniveau en toleranties van kast en band
  • Materiaalgebruik van kast, kristal en band

En ja, uiteraard betaal je ook voor de “toegevoegde waarde” van het merk welke wordt bepaald door de markt; simpel gezegd de relatie tussen vraag en aanbod.

Bedankt; helder antwoord.
Zou de toegevoegde waarde voor de merknaam erg groot zijn voor een Tag Heuer Carrera? Of zit hier het prijsverschil meer in de 5 overige genoemde punten?

ik zou een aangepaste of een 7750 met een goede afwerking bijna prefereren boven een manufactuur uurwerk. OMdat de onderdelen waarshcijnlijk tot in legio dagen beschikbaar zijn en bijna iedere horloge maker begrijpt het uurwerk.

Ik denk dat de merknaam het grootste verschil uit maakt.
De Valjoux is het enigste Zwitserse chronograafuurwerk die te koop is voor de horlogemerken.:S
Erg veel keus hebben ze niet als ze Swiss made op hun horloges willen vermelden.
Groeten, Chris.

diashock Schreef:

Ik denk dat de merknaam het grootste verschil uit
maakt.
De Valjoux is het enigste Zwitserse
chronograafuurwerk die te koop is voor de
horlogemerken.:S
Erg veel keus hebben ze niet als ze Swiss made op
hun horloges willen vermelden.
Groeten, Chris.

wat denk je van ETA 2894 ? ook een chronograaf uurwerk. ( en dan heb je nog de 2893 en de 2824 met dd chronograaf module ).

Je hebt gelijk, Ik was die ETA uurwerkjes vergeten.:frowning:
Bedankt.(tu)

diashock Schreef:

Je hebt gelijk, Ik was die ETA uurwerkjes
vergeten.:frowning:
Bedankt.(tu)

de valjoux 7750 komt ook bij ETA vandaan :wink:

maar je hebt gelijk dat er aan standaard mechanisch chronograaf uurwerken voor een redelijke prijs niet echt veel in te kopen is voor fabrikanten.

en buiten dat is de 7750 een geweldig uurwerk. Ontzettend goed gewoon.