Ik moest voor Delma Watch een uurwerk monteren en stond versteld van de mooie afwerking van hun calibers.
Ik kon het niet laten eens foto’s te maken om het verschil van afwerking te tonen tussen een standaard afwerking en deze.
Geniet vande foto’s.
Op deze foto ziet men het wiel voor de datum- en dagverzetting. De meenemers zijn flexibel opgesteld zodat bij ingrijping (de werking van het mechanisme) en tergelijkertijd snelcorrectie, er toch geen schade kan ontstaan.
Dat scheelt nogal! Wat een ‘beetje polijsten’ al niet kan doen. Maar ik kan me voorstellen dat met name dit soort arbeids intensief werk een heel groot deel van de uurwerk prijs bepaalt…
Dit is inderdaad een verschil.
Is zo’n nabewerking nu alleen optisch of wordt er ook gepolijst en dergelijke bewerkingen uitgevoerd om de nauwkeurigheid of de duurzaamheid te vergroten.
Dit is inderdaad een verschil.
Is zo’n nabewerking nu alleen optisch of wordt er
ook gepolijst en dergelijke bewerkingen uitgevoerd
om de nauwkeurigheid of de duurzaamheid te
vergroten.
Ik denk vnl. optisch omdat dit uurwerk in een kast met glasbodem zit. Hetzelfde zie je ook bij de Omega Speedmaster Professional met en zonder glasbodem:
Ik vraag me wel eens af wat de werkelijke meerprijs is van het netjes bewerken van een caliber. Kan dit grotendeels machinaal gebeuren, of is het inderdaad allemaal handwerk, zoals de fabrikanten ons maar al te graag willen laten geloven?
De meerprijs van een netjes bewerkt caliber uitgedrukt in de verkoopprijs is in ieder geval wel aanzienlijk.
Overigens is een bewerkt caliber meestal wel een lust om naar te kijken.
ik denk eerder dat het prijsverschil in de chatons zit die de lagerstenen op hun paats houden.
die zie ik niet in de standaard zitten,ik kan me voorstellen dat deze gewoon van goud zijn…
Dit is inderdaad een verschil.
Is zo’n nabewerking nu alleen optisch of wordt er
ook gepolijst en dergelijke bewerkingen uitgevoerd
om de nauwkeurigheid of de duurzaamheid te
vergroten.
Hetis niet alleen een versiering die men aanbrengt maar ook de wielen zijn super gepolijst en geplaqeerd en de assen hebben een dubbele polijsting wat een vermindering geeft aan wrijving en automatisch betere resultaten geeft.
Natuurlijk zijn deze verzorgde werken een heeeel stuk duurder dan de standaard uitvoering.
Op het regeltoestel ziet men niet direct een verschil in resultaat, maar na enige jaren lopen zal men wel verschil zien in sleet.