In mijn zoektocht naar een Rolex Explorer 1 14270 valt het me op dat er een klein verschil zit in sommige wijzerplaten. Bij sommige staat er onderin T swiss T
En dat terwijl ze ook nog eens uit het zelfde jaartal zijn? Is het zo dat in T swiss T tririum zit? En hoe komt het dan dat dat niet in de andere zit? Heeft de een bv een onderhoudsbeurt gehad bij Rolex en de ander niet?
Je geeft zelf alle goede antwoorden! Het kan ook zijn dat de verkoper er een jaartje naast zit, ivm schatting aan de hand van serie nummer of Rolex wisselt halverwege het jaar naar een nieuwere uitvoering (dat durf ik niet met zekerheid te zeggen of dat echt gebeurd). Ja bij service werden de tritium wijzerplaten veelal vervangen Nu snappen we het niet, toen de tijd verkleurden ze nog niet, superluminova was beter en veiliger (was de gedachten)
Tot aan de U serie is er gebruik gemaakt van Tritium, vanaf de U serie in 1998 is Rolex overgestapt op de Superluminova “Swiss only” wijzerplaat. Dit is zo gebleven tot aan de K serie waarna ze zijn begonnen met de 114270. Rolex heeft echter veel tritium wijzerplaten vervangen door de zogenoemde “service dials” waardoor het nogal eens onduidelijk wil zijn. Als je bovenstaande tijdslijn aan houdt dat verklaart zich dat vanzelf.