Powermatic 80 van Certina 80.111, 80.611 enz van Certina en Tissot, H10, H30 etc van Hamilton. Allemaal 80 uur gangreserve maar toch verschillend.
Doet ETA zelf de ‘gepersonaliseerde’ aanpassingen per merk (Tissot, Hamilton, …) of levert ETA gewoon het ‘basis’ caliber en doet elk merk zijn aanpassingen ?
Wat is de verhouding tussen de verschillende merken dan ? Bv. 80.111 vs H10 en 80.611 vs H30, of is gaat zo een vergelijking niet op ?
Certina, Tissot, Hamilton en waarschijnlijk nog andere gebruiken ETA calibers die in meerdere merken terug te vinden zijn. Longines daarentegen gebruikt ook ETA calibers maar die worden specifiek voor Longines gemaakt. Welke merken doen dit nog ?
Ik veronderstel dat de calibers die voor Longines bestemd zijn van hogere kwaliteit, of beter, performanter en accurater zijn dan de ‘standaard’ ETA calibers.
En hoe staan al deze ‘gangwerken’ ten opzichte van Japanse calibers van bijvoorbeeld Seiko (4R36; 6R35, etc) ?
Ik probeer me hierin te verdiepen maar met gewoon wat te googelen word ik niet veel wijzer…