Verschillende oude zakhorloges

Hallo allen,

ik heb een aantal zakhorloges gevonden in de erfstukken van de familie. Ik heb er totaal geen verstand van en zou graag meer te weten komen over deze horloges. Herkomst, leeftijd, waarde.

het eerste horloge.

Ik hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen.

alvast bedankt.

Ik kan maar 3 afbeeldingen plaatsten dus bij deze de volgende.

1 like

1 like


Dit is de laatste en voor mij de meest speciale. is al heel lang in de familie en ziet er heel anders uit dan de rest.

Cinza

1 like

Hallo Cinza,

Welkom op dit forum.
De eerste en de derde zijn vrij simpele cilindergang horloges die niet of nauwelijks meer waarde hebben dan de waarde van het edelmetaal in de kast, volgens mij eind negentiende, begin twintigste eeuw.

De tweede is hoogwaardiger en heeft een mooi ankergang uurwerk en dateert volgens mij uit begin twintigste eeuw.

De laatste is veel ouder; wellicht kan @koen je hier meer over vertellen.

Groet, Wilko

1 like

In de binnenkant van de horlogekast van het laatste horloge verwacht ik drie stempels, daarmee kun je het bouwjaar en stad achterhalen.

@HorloG ja dat klopt. hij komt uit Londen en aan de andere stempels te zien lijkt het tussen 1772 en 1778 te komen. Voor zo ver ik er wijs uit word. Ik zal later vandaag of morgen proberen daar een duidelijke foto van te maken.

@Wilko Dank je wel voor je antwoord. Moet ik Koen een bericht sturen of krijgt hij automatisch bericht omdat je hem getagd heb?

1 like

Hij krijgt inderdaad automatisch bericht omdat ik hem getagd heb. Ik weet niet of hij snel reageert, hij is geloof ik vrij druk de laatste tijd.

Welkom. Even checken, de eerste zou een gouden kunnen zijn. De ketting daaraan wellicht zilver, Wellicht handig ook diameters bijzetten, tweede oogt als damesmaat.

Hallo Tiktikehv, ja dat klopt. Die is van 14 karaats goud. en de ketting is inderdaad zilver. Hij is denk ik 25 mm of 30 mm in doorsnee en is van mijn oudtante geweest. Dus het is denk ik wel een dames maat.

Bij dezen de foto van de stempels.
Een leeuw, een M en een G alleen die linker stempel kom ik niet helemaal uit


Ik zal zo de diameters nog even opmeten en posten.

Engels zilveren kast, op www.925-1000.com kan je die prima terugvinden.

Die leeuw boven betekent Sterling silver (900/925), de leeuw met kroon is het embleem voor London.

Ik heb op de site gekeken maar kom er nog niet helemaal uit. Weet niet welke lette voor het jaartal staat en welke voor de horlogemaker.

Beste cinza, het zijn hele mooie en leuke klokjes ? De laatste op foto is denk ik een snek spillegang. Bijzondere techniek en Koen kan je er zeker meer over vertellen. Een leuk aandenken uit een erfenis. Groet Jobo71