Dit is mijn allereerste berichtje hier op het forum dus ik hoop dat ik het op de goede plek doe.
Mijn vraag is of iemand mij het verschil kan uitleggen tussen de verschillende glas soorten die gebruikt worden om het uurwerk te beschermen. ik heb het hier dan over:
Hardlex mineraal glas
Saffierglas
Ik weet dat saffierglas zeer goed bestendig is tegen krassen maar hoe zit het met hardlex mineraal glas ? is dit beter bestendig tegen krassen dan gewoon mineraal glas ? Het valt me op dat veel seiko horloges dit type glas hebben terwijl mijn eerste reactie zou zijn waarom geen saffierglas dit krast toch practies niet ?
Ik hoop dat iemand mij het verschil kan uitleggen met wat voor en nadelen voor bijde glastypes
Geen enkele glassoort is volkomen krasvrij. Safierglas is harder dan mineraalglas en krast minder gauw, maar als je er mee langs een muur schuurt - zoals mij eens is overkomen - is er echt niet veel fraais meer aan. Safierglas is kostbaarder en wordt daarom alleen voor duurdere horloges gebruikt, hoewel de meerwaarde die safierglas biedt volgens mij dan weer schromelijk wordt overdreven. Ik kan me echt niet voorstellen dat een horloge door het gebruik van safierglas opeens honderd of zelfs honderden euro’s meer kost aan fabricage. Maar safierglas is geliefd, en sommige mensen tellen daar graag wat extra voor neer.
Hardlex is een speciaal procédé van Seiko waarbij mineraalglas wordt versterkt met een extra laagje. Waar dat laagje uit bestaat, weet ik niet, maar het moet behoorlijk hard spul zijn. Hardlex krast in elk geval minder snel dan mineraalglas, maar is niet zo duurzaam als safier. Ik geloof dat ook sommige andere merken een vergelijkbaar procédé gebruiken. Ik las ergens ‘mineraalglas met een laagje safierglas’, maar of dat op waarheid berust betwijfel ik.
Bij Saffierglas heb je toch ook nog verschillende soorten? Ik meende dat je ontspiegelt moet hebben, anders kun je de wijzerplaat niet zo goed zien?
rob.
ontspiegelt glas heeft voor en na delen…de ontspiegellaag aan de buiten zijde kan beschadigen. een voordeel is dat als je onder de juiste hoek kijkt het soms net lijkt of er geen glas op de klok zit.
maar ook bij niet ontspiegelt glas kun je prima de tijd aflezen…
“Glas” glazen zijn niet van glas maar in feite van plastic.
Deze glazen krijgen dankzij een speciaal procede een “krasvaste” laag erop.
Vreemd Rob, het Korund Saffier heeft een hardheid van 9 op de schaal van Mohs, deze is alleen te bekrassen met iets harders, in dit geval alleen met diamant.
Diamant zit niet in een gemetselde muur, kwarts wel maar dat kan je glas niet beschadigen, is te zacht.
Als je een " echt" ( altijd synthetisch! ) Saffierglas wil als je b.v. je glas hebt gebroken, kost dat, als hij gewoon rond is, zeker 100 tot 150 euro. ( zijn altijd aan de binnenzijde ontspiegeld ) Goedkope horloges met een Saffierglas bestaan bijna niet, dat zijn altijd verkoop leugens.
Deze meerwaarde is een horloge zeker waard, maar onthou, alles kan kapot.
Is het niet zo dat je het saffierglas zelf niet kan bekrassen maar het laagje dat voor de ontspiegeling zorgt zelf wel , zodat het lijkt of het glas zelf is bekrast ?
Beetje oude topic maar ik was even aan het neuzen over saffier glas. [quote=“caligula, post:8, topic:3377”]
elde muur, kwarts wel maar dat kan je glas niet beschadigen, is te zacht.Als je een " echt" ( altijd synthetisch! ) Saffierglas wil als je b.v. je glas hebt gebroken, kost dat, als hij gewoon rond is, zeker 100 tot 150 euro. ( zijn altijd aan de binnenzijde ontspiegeld ) Goedkope horloges met een Saffierglas bestaan bijna niet, dat zijn altijd verkoop leuge
[/quote]
Hoe zit het dan met die met die ebay dingen, daar zie ze staan voor 25 euro meen ik?