Het is al weer even geleden dat ik wat heb geplaatst hier maar ik kijk graag af en toe mee naar jullie mooie aanwinsten.
Ik heb vanmorgen op de rommelmarkt een leuk oud horloge gekocht wat er militair uitziet.
Het uurwerk is voorzien van een mogenlijkheid om het uurwerk stil te zetten, dacht eerst dat het een chronograaf was maar door de knopjes te bedienen duw je een palletje tegen het balanswiel waardoor het stopt en met een duk op de andere geef je hem weer vrij.
Naar mijn idee een vrij oude rakker maar dat is niet gebaseerd op enige kennis van mijn zijde…gewoon een gevoel zal ik maar zeggen
Ik moet het van jullie kennis hebben om me wat verder te helpen met de datering en wie weet ook met het type kaliber of merk.
Dus als jullie me kunnen helpen dan zou dat erg leuk zijn.
Hier is hij:
Ik hoop, dat je niet al te teleurgesteld bent door wat ik nu ga schrijven.
Het werk is hoogstwaarschijnlijk een Baumgartner 666 of iets uit die familie.
Een stiftankerwerk dus. Wel Swiss Made maar erg goedkoop gemaakt, nauwelijks te repareren en zonder stenen.
Op de kast zie je fonte injectée, ook hier - helaas - mindere kwaliteit, het betekent nl. spuitgietwerk, de goedkoopste manier om een metalen kast te maken. Ze willen nog wel eens spontaan kapot gaan.
Het idee op zich om de balans stop te zetten en zo een soort eenvoudige stopwatch te maken is wel grappig, maar de uitvoering laat helaas te wensen over.
Er zijn van dit soort horloges onder veel merknamen grote aantallen gemaakt.
Als je een “stopwatch” ziet met de knoppen aan de verkeerde kant is het er meestal zoëen.
Ik heb iets dergelijks als “rariteit” in de kast liggen, ik laat hem ongerestaureerd
Hoi Maurits,
Vriendelijk bedankt voor je reactie!
het viel me ook al op dat er geen steen in te bekennnen was…
Evengoed een grappig horloge en financieel gezien ga ik nu niet echt de boot in zal ik maar zeggen
Hij loopt luid en duidelijk en gaat gewoon de vitrine in bij de rest van mijn verzameling rariteiten…
Nogmaals bedankt, Eric