Verslag bezoek atelier Meeus

Bezoek Atelier Meeus

Al enige tijd was ik op zoek naar een adres waar ik mijn gouden en vergulde horloges kon brengen voor een opknapbeurt.

Goudsmeden zijn er natuurlijk genoeg, maar ik heb ook graag dat ze ruim voldoende verstand van uurwerken hebben. Daarbij wilde ik ook dat de prijs / kwaliteit verhouding in orde zou zijn. Dat was dus wel even zoeken.

Voor het vergulden van horloges is het extra moeilijk om een adres te vinden waar ze dit willen doen. Het schijnt namelijk nogal tijdrovend te zijn om een kast helemaal klaar te polijsten, zodat deze verguld kan worden. Dat polijsten is namelijk essentieel, omdat je na het vergulden elk putje en krasje ziet als je dat vergeten bent. Gevaar daarbij is weer dat als je teveel polijst alle scherpe hoeken uit de kast gepolijst worden. Precisie werk dus.

Ik had weleens een bericht gelezen van één van onze forumleden (Coen) wiens vader horloge kasten vergulde. Dus snel even contact gezocht, maar helaas is de beste man gestopt met horlogekasten vergulden, omdat het gewoon allemaal te bewerkelijk is en dan dus te duur wordt. Verder kwam ik nog wel wat adressen in Nederland tegen, maar dan was of de prijs niet goed of werd er slechts tot 5 micron verguld.

Op een gegeven moment kwam ik bij ‘Atelier Meeus’ in Antwerpen terecht. Op het forum had ik weleens over ze gelezen, nadat één van onze leden een wijzerplaat opnieuw had op laten maken. Eerst contact gezocht via internet voor een prijs indicatie en vervolgens hop in de auto en naar Antwerpen. Vriendelijk werd ik ontvangen door Raymond zelf die mijn horloges bekeek en er gelukkig brood in zag om ze te repareren.

Het ging om een vergulde horloge kast van Bovet en twee gouden horloges, een Titus en een Ancre. Van de laatste twee waren de lugs helemaal doorgesleten en zaten er flinke deuken in, maar daar heb ik helaas geen foto’s van.

Enige tijd later kreeg ik een berichtje van Raymond dat ze klaar waren. Aangezien ik ze op wilde halen en wel wat vragen had over het verguld proces stelde ik voor om gelijk wat foto’s te maken. Een afspraak werd gemaakt (best lastig, want wij beiden hebben een zeer volle agenda) dus een paar weken geleden stapte ik weer in de auto om naar Antwerpen te gaan.

Na een hartelijke ontvangst met koffie door Raymond hebben we honderduit gepraat over het vergulden en repareren van gouden horloges. Beiden verbaasden we ons over het feit dat er zoveel gouden horloges gesloopt worden vanwege de hoge goudprijs, eeuwig zonde als je het ons vraagt.

Raymond demonstreerde mij hoe het rodineren in zijn werk gaat via elektrolyse.

Ook kreeg ik een kleine rondleiding in zijn atelier. Gelukkig niet zo’n steriele werkplek waar je niets kunt zien en waar het lijkt of er niet gewerkt wordt. Ik ruik het liefst een olie en metaal lucht, zodat ik een idee krijg wat er gebeurt.

Ook kreeg ik diverse onderhanden werkjes te zien kreeg.

Raymond zelf is zéér intensief bezig met het maken en restaureren van wijzerplaten. Hij liet me gelijk enkele wijzerplaten zien waar hij mee bezig was en daarbij toonde hij ook zijn boek met wijzerplaten die hij al gemaakt heeft, de Meeus bijbel om het zo maar eens te zeggen. Werkelijk wijzerplaten van alle typen en allerlei exclusieve merken stonden erin. Ook het ontwerp van de Mooren watch kwam erin langs.

Tevens was hij bezig met een limited edition wijzerplaat dat een exclusief horlogemerk ging gebruiken voor een horloge wat de koper krijgt bij de koop van een exclusieve sport auto met meer dan 1000 pk. Helaas kan ik geen foto laten zien, omdat ik de toestemming van de automaker heb.

De meester zelf op zijn werkplek.

Toen mijn horloges op de tafel kwamen, was ik aangenaam verrast. De kasten waren weer als nieuw! Alles netjes gerepareerd en verguld.

De gerepareerde horloges.

Op de vraag of hij ook emaillen wijzerplaten maakte kwam hij wel verrassend om de hoek met een voorbeeld van epoxy wijzerplaten. Grote voordeel hiervan is dat ze niet zo fragiel zijn als porseleinen wijzerplaten.

Al met al was het leuk om Raymond te spreken over zijn werk en ik was zo blij als een kind met het resultaat. Er zullen vast wel meer of goedkopere adressen zijn waar ze kunnen repareren en vergulden, maar ik ben ik ben in ieder geval zéér tevreden met dit adres.

Wie heeft er ook ervaring met (laten) vergulden of repareren van gouden kasten?

1 like

Topverslag, prachtig resultaat en erg fraaie horloges.
Bedankt voor het delen.(tu)

Wowh! dit is echt vakwerk!(tu) schitterend resultaat zeg! geniet van deze schoonheden.:~

Leuk verslag Jürgen en bedankt voor het delen!!!

Erg leuk verslag, Jurgen - bedankt voor 't posten!!

Groet
Mark

Erg fraai (tu)

Prachtig verslag Jurgen en geweldig eindresultaat.
Bijzonder fraai die oude chrono’s

geweldig om op een volgeplakte computer en volle werkbank na ook een foto pontificaal op zn werkbank te zien staan van vermoedelijk zn kinderen!
das groter gou.

Maar terug naar de horlogekasten:als je dat kan, hoef je nooit meer te werken!

Kijk dit vind ik nu eens een top verslag!!! Thanks!!!

GRTZ
T

Wat een leuk verslag, een echte vakman! Mooie horloges, veel draagplezier en dank voor het delen

Super (tu), bedankt voor het delen !

A Nice job on a nice watch!

Ziet er weer erg goed uit.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Thx voor het delen! Mooi verslag met mooie resultaten!

Binnenkort hoop ik ook nog de resultaten van de Bovet te kunnen tonen. Dat is ook een leuke vintage chrono met een eigen uurwerk.

Mooie horloges! Ik heb een zwak voor oude, gouden chronografen… Zeker deze met slechts twee subdials. :slight_smile:

Echt vakmanschap!

gr. Glenn

Erg mooi gedaan! Waarom heb je de pushers/kroon niet meteen ook gedaan als ik vragen mag?

Mooi vakwerk (tu)

maardein Schreef:

Erg mooi gedaan! Waarom heb je de pushers/kroon
niet meteen ook gedaan als ik vragen mag?

Rosé goud is nogal lastig om te doen. Geel goud zou wel makkelijk kunnen, maar dan ziet het er weer te nieuw uit vind ik. Overigens komt op de Titus wel een nieuwe kroon. De pushers blijven zoals ze zijn. Het valt in het echt minder op dan op deze foto’s.

Leuk verslag en mooi resultaat! Bedankt voor het delen!

Bedankt voor het verslag Jürgen!