Verslag Sfeerbeurs La Table

Afgelopen zaterdag 12 november togen wij, John sr (samen met Mw. John sr.), en Nivelacuso, naar de 12e editie van de sfeerbeurs la Table in de Grote Kerk van Naarden-Vesting.
Doel van ons bezoek was een bezoek aan de stand van de Amsterdam Watch Company. Daar werden alle tot nu toe leverbare modellen van het nieuwe horloge van Christiaan van der Klaauw, de Pendulum CH1, getoond.

Op deze zaterdag zou de Maestro zelf de beurs ook bezoeken.

Na de entree spoedden we ons linea recta richting stand van de AWC. Daar was het even na de opening van de beurs al een drukte van belang. Christiaan was juist bezig met het opschrijven van een order, en alweer andere geïnteresseerden stonden te wachten. Het is duidelijk dat het werk van Christiaan geliefd is bij een groep fanatieke liefhebbers. De bezoekers van de stand die we spraken waardeerden het enorm dat Christiaan er zelf ook was.

De AWC pakte groots uit met modellen van Christiaan, maar liefst 3 vitrines stonden er met zijn werk. Eén met de modellen met Astronomische complicaties als de Astrolabium, Planetarium, Eclips en Mondial. Eén met zijn samengestelde horloges, met modellen als Ariadne, Ceres, Pallas, Orion. Sommigen ook in damesversie. En er was Eén vitrine ingeruimd voor de verschillende uitvoeringen van de Pendulum CH1. Als bezoeker werd je welhaast overvoerd door het grote aantal modellen die in de vitrines tentoongesteld werden. Door de opstelling van de vitrines (tegen de wand aan) kon je helaas niet om de vitrines heen lopen, dat is jammer, immers een van der Klaauw is van de achterkant net zo fraai als van de voorkant. Gelukkig was eén van de Pendulum horloges opgesteld op een draaibare display, zodat je met enige regelmaat toch de mooie herdenkingspenning op de achterkant kon zien.

Ik had de Pendulum nog nooit in real life gezien, en het is werkelijk een prachtig horloge geworden. Vrij fors, en juist door zijn eenvoud en klassieke uitstraling is het een horloge dat, wars van elk tijdelijk modebeeld, altijd tijdloos zal blijven. Het Pendulum horloge is zo trouw mogelijk gebleven aan de originele Pendulum klok zoals Christiaan Huygens die in 1656 uitgevonden heeft, en in 1657 gebouwd werd door Salomon Coster. Deze klok is overigens nog steeds te bewonderen in het museum Boerhaave te Leiden.

Het is opvallend hoeveel verschillende uitvoeringen Christiaan van der Klaauw van dit horloge aanbiedt. De klant heeft met recht de “ Die Qual der Wahl.”. In de vitrine stonden minimaal 5 verschillende versies tentoongesteld. De klant kan kiezen uit verschillende soorten kast materiaal, 18K goud, 18K goud met een PVD laag, en binnenkort ook in staal. En dan zijn er nog de verschillende uitvoeringen van wijzerplaat. Bladgoud, parelmoer, PVD…… keuze genoeg.

Ik heb getracht een paar foto’s te maken van de modellen in de vitrine, maar helaas zijn die foto’s niet goed gelukt, en daarom wil ik ze hier ook niet tonen. Wellicht dat een compilatie van enkele versies hieronder een indruk kan geven van welke mogelijkheden er zijn qua uitvoeringen van dit model.

We konden op de stand even met Christiaan praten. En later toen John sr, zijn vrouw, en ik even een broodje aten kwam Christiaan samen met zijn vrouw bij ons zitten, en hebben we heel uitgebreid over allerhande zaken van gedachten kunnen wisselen. Binnenkort maken we weer een afspraak om in het atelier te komen.

Behalve de drie vitrines met de modellen van van der Klaauw, had de AWC nog een vitrine met enkele modellen van D.Dornblűth & Sohn. Vooral de manufacture calibers van dit kleine merk zijn een genot om te bekijken. Bovendien is de prijs van het “instapmodel” nog relatief gunstig. AWC is het enige verkooppunt van dit merk in Nederland. Ook stonden er nog 2 vitrines met vintages horloges. Heel mooie modellen, maar wel behoorlijk aan de prijs. Maar de horloges zijn dan wel technisch helemaal in orde. Tot slot hebben we nog even kunnen praten met Toesja van AWC. Ze is echt iemand met passie voor haar vak, en zeer ter zake kundig.

Al met al konden we terugkijken op een mooi bezoek aan een sfeervolle beurs.

Christiaan bedankt voor de tijd die je voor ons uittrok, en Toesja bedankt voor de ontvangst op de stand en voor de entreekaarten voor de beurs.

groeten,
John Sr
Nivelacuso

John,en jij hartelijk dank voor deze interessante reportage,
--------dat zouden meer mensen moeten doen--------------

groet André

Dank voor het verslag Hans en John. :wink:
Spijtig dat het voor mij zo ver is.

Heel mooi verslag. Jammer dat de foto’s niet waren gelukt, was nu wel benieuwd naar ‘echte’ foto’s. Goed te horen dat het druk was, dat betekent dat dhr. van der Klaauw zich niet gauw zal vervelen. :wink:

perfect verslag, erg leuk om te lezen. Komt helaas te weinig voor op dit forum, wat soms wel eens een beetje verzandt in ge… Nogmaals dit verslag met plezier gelezen. Zoals een van de andere reacties vermeldde, kwam dit maar wat vaker voor.

Leuk verslag! Heb nu al spijt dat ik niet zelf geweest ben.
Dit zijn nou post waarvoor ik graag naar het forum kom en waar ik dan ook een reactie op wil geven. Zoals Carel al zei, soms er hier te veel ge…!

groetjes

Leon