Dat van die opwindveer is onzin. Ben wel bang dat je tegen een volledige servicebeurt aan kijkt, wat via Omega (-certified) 950 euro kost. Niet heel veel horlogemakers zullen bereid zijn hun vingers aan dit uurwerk te branden, wat bestaat uit een ETA 2890 basisuurwerk en een Dubois-Depraz chronograaf-module. Een onafhankelijke horlogemaker kijkt hier aan tegen het servicen van in feite twee separate units.
Via Omega wordt die DD-unit vervangen door fabrieksnieuw; servicen kost pakweg een werkdag dus vervangen is goedkoper. Maar je moet er wel aan kunnen komen…
Deze Reduced Speedmasters zijn berucht om hun mechanische gevoeligheid en onderhoudskosten. Zijn mede daarom ook hun populariteit wat aan het verliezen.
Een versleten veer is een beetje onzin. Het zal eerder vuil zijn in het basis uurwerkje. Neemt niet weg dat als het uurwerk geserviced wordt, het een nieuwe opwindveer krijgt.
Het uurwerk bestaat uit 2 gedeeltes zoals Peter ook al aangaf. Het basis uurwerk is een werkpaard en zou iedere horlogemaker moeten kunnen servicen. De chronograaf is een losse module. Onderhouden is mogelijk maar lastig en bewerkelijk. Je kunt bv de werking niet in stappen controleren omdat alles op 1 brug zit. Er gaat best veel tijd in zitten en dat maakt dat de kosten van het onderhoud best hoog zijn.
Ook veel veertjes die graag lanceren. Het beste kun je iemand zoeken die ook aan Omega onderdelen kan komen. Blijf weg bij juweliers en de “ik ken iemand die het voor €100” kan. Juweliers brengen hem ook gewoon naar een horlogemaker en rekenen een aardig bedrag om hem door te schuiven naar…als je pech hebt….iemand die “het voor €100 wel wil doen”.
Het horloge heeft een beurt gehad, in Hilvarenbeek bij een allround horlogemaker dat heeft het probleem niet verholpen. Had er niet veel vertrouwen in, omdat ik zelf na de service moest constateren dat het probleem niet verholpen was. Ook niet na terugbrengen…
Twijfel nu een beetje wat te doen. In Zuid Limburg zit een goede horlogemaker voor omega dacht ik. Die kan ik eens vragen.
Ben erg gehecht aan dit horloge. M’n eerste mechanische klokje en ik vind het nog altijd een beauty.
Oh ja en nog in aanvulling op mijn vorige reactie. Bedankt voor de uitleg dat het feitelijk twee modules zijn. Want ik zou het prima vinden om de chronograaf niet te laten servicen als dat kan. Die feature gebruik ik nooit.
Je kunt er voor bij ieder Omega gecertificeerde horlogemaker terecht.
Alleen het basis uurwerk servicen is een optie (en zal al veel verhelpen) echter blijft, dat er een overbrenging is in de module tussen basis en wijzers welke dan niet gereinigd wordt.
Besluit je toch alleen de basis te laten doen dan kun je dat door iedere goede horlogemaker laten doen (mits er geen originele onderdelen vervangen hoeven te worden).Je vindt er zeker een aantal op dit forum.
In sommige gevallen kan service van alleen het basisuurwerk prima maar dat is van te voren niet te zeggen.
Je kunt niet zeggen ik gebruik de chronograaf functie niet dus de module service is niet nodig.
Als het basis uurwerk na service goed loopt en de chronograaf module niet goed is dan slokt die teveel amplitude op en zal de module toch gedaan moeten worden anders heb je alsnog een slecht lopend uurwerk.
Voor nu heb ik een horlogemaker gevonden die eigenlijk is gestopt maar wel wil kijken. En dan zie ik wel hoe verder. Ik ken hem en heb heel veel vertrouwen in hem.
Mocht hij me na de diagnose melden dat iemand anders de daadwerkelijke service moet doen dan kan het zijn dat ik me hier weer meld.