Mijn horloge is van Gc watches (Guess Collection) met een datum en dag aanduiding. Na een reparatie is het (zwitserse) uurwerk vervangen en kwam ik er toch nog tot mijn verbazing achter dat de dag om 10 uur 's avonds verspringt i.p.v. 12 uur 's nachts. De datum verspringt overigens wel om 12 uur 's nachts. Vervolgens wil ik hem weer laten repareren, maar krijg ik deze reactie van de service:
Het is niet mogelijk om de dag en datum aanduiding tegelijkertijd te laten verspringen.
Er zal altijd een verschil van omme nabij 2 uur tussen zitten.
Mijn vraag is nu: is het waar wat hier beweerd wordt?
Als je zeker bent dat dag en datum voorheen tegelijk versprongen, dan weet je al dat het wel mogelijk is.
ETA uurwerken uit de meeste Zwitsers verspingen rond middernacht tegelijk, dus ik weet dat het kan. Maar mogelijk is dat voor het uurwerk in je Gc anders.
Dit klinkt meer als: “moeilijk en niks aan te verdienen” of “misschien gaat er nog wel meer stuk”.
Ligt aan het uurwerk. Het is voor het behoud van de amplitude/batterijspanning (ik neem in het laatste geval even aan dat het een kwartswerk is?) wel beter als er enige tijd tussen zit - dan wordt de benodigde energie om het datum-mechaniek door te halen beter verspreid.
Wat voor uurwerk is het? Ik kan ook zelf gaan zoeken, maar wellicht weet je het.
Ja dat klopt. Maar de datum om 12 uur en de dag om 2 uur laten verspringen kan wel. Dat is een kwestie van de wijzers afnemen, de tijd doordraaien tot het moment dat de datum bijna verspingt en de wijzers weer monteren.