Een vraagje: wat zijn jullie tips met betrekking tot het versturen van horloges binnen Nederland?
Ik ben van plan om binnenkort een van mijn horloges te verkopen (ik laat even in het midden welke is, zodat dit niet een verkooptopic wordt haha). Waar ik mij een beetje zorgen over maak is het veilig versturen. Hoe doe je dat het beste met de minste kans op problemen tijdens de verzending? Welk postbedrijf en hoe verpak je de doos en bijbehoren etc. Ik hoor het graag!
Ik verstuur niets van waarde meer met PostNL. Teveel negatieve ervaringen (hoewel uiteindelijk het meeste wel aankomt). Dan maar ophalen, wegbrengen of halverwege ontmoeten.
Ik doe de horloges niet in de doos. Horlogedozen zijn niet gemaakt om spullen in te verschepen maar voor display/opslag thuis. Het horloge los goed in bubble wrap verpakken. Verder gewoon dozen recyclen die je ontvangt.
Liefst persoonlijk, maar als dat niet kan dan versturen of met PostNL of DHL. Deze laatste hebben dan mijn voorkeur.
In ieder geval aanslagproof verpakken, het horloge in bubbels in de box, bubbels om de box en kranten ertussen en dan een omdoos. Vaak doe ik de horlogedoos nog in het plastic in geval van mogelijke waterschade. Gelukkig nog niet fout gegaan.
Als je de mogelijkheid hebt, DHL express. Misschien wat duurder dan normaal DHL Parcel of PostNL. Tegenwoordig verzekeren wij het pas als de inkoopwaarde boven 1500 ligt bij ons op het werk, omdat de kans dat het kwijt raakt minimaal is.
Overigens is tegenwoordig een pakje met DHL Parcel goedkoper dan PostNL, incl verzekering en thuisbezorging. Reken er vooral op dat alles vertraagd raakt.
Ik verstuurde altijd met PostNL, nooit een probleem gehad.
Afhankelijk van de waarde kies ik er tegenwoordig toch liever voor om iets op te halen. Desnoods elkaar ergens ontmoeten voor de overdracht.
Ik ben wat huiverig geworden nadat ik hier las dat er twee keer een horloge uit de doos gehaald was ergens onderweg…
Als de kopende partij voor verzending kiest is dat een keuze, maar tegelijkertijd ook een risico voor de koper lijkt mij!
Helder! Misschien hangt het deels af van de wensen van de koper, maar ik heb geen zin in discussie over fouten in de levering of schade. Dus onder de streep is zelf bezorgen wel het meest eenvoudig en het minst risicovol!
Ik zou halen/brengen wanneer het kan. Als je echt aan versturen vast zit, verzend dan aangetekend of via DHL. PostNL is on-aagetekend al 3 horloges van mij verloren waarvan de laatste in eens gevonden was in de bestelbus na dat ik zei dat ik aangifte ging doen voor diefstal.
Als de waarde minder dan 500 euro is aangetekend verzenden met PostNL of met DHL Extra Zeker (kost beide ongeveer een tientje). Meer dan 500 euro via PostNL verzekerd pakket (tot 5500 verzekerd), kost 15 euro. PostNL raad zelf aan parketten in een sealbag te versturen zodat ze niet opengemaakt kunnen worden. Je kunt ze ook gewoon zo goed intapen dat kwaadwillenden het niet zomaar even openkrijgen.
M.b.t. een eventuele claim op de verzekering zorg ik altijd dat ik screenshots van het gesprek over de verkoop (mail, whatsapp of HF berichten) bewaar zodat ik aan kan tonen dat er een verkoop heeft plaatsgevonden, om wat voor object het gaat en wat de afgesproken waarde is. Bij de betaling zorg ik voor een duidelijke omschrijving zodat het helder is dat de betaling en het gesprek bij elkaar horen (dit i.v.m. eventuele waardebepaling).
Dhl parcel met waardeverzekering is mij tot op heden goed bevallen. Ik doe altijd alles wel in een overdreven grote doos, met extra kranten erin. Raakt minder snel kwijt, denk ik dan en ik ben van het oud papier af en de ontvanger heeft nog wat te lezen…
Een grote doos is altijd aan te raden, als het maar zo groot is dat het niet gemakkelijk in een jas kan worden meegenomen, aangetekend met verzekerde waarde (lees wat dat betreft de kleine lettertjes, soms is een verzekerde waarde niet de maximaal uit te keren waarde) Voor mijn werk gebruik ik altijd Mikropakket, internationaal DHL, voor goedkopere onderdelen gewoon de post met bubbeltjesenvelop. Als je naar een juwelier of handelaar stuurt schrijf dan bij de NAW geen JUWELIER maar gewoon de naam van de zaak zonder aanduiding dat het om een kostbaarhedenhandelaar gaat.