Vertier met Verf (*bezel repaint 101*)

Besten,

1e klusprojectje van 2020: :white_check_mark:

Ik wilde een wat vrolijkere uitstraling voor een van de Seiko’s en met het oog op dingen die dit jaar komen, te weten Koningsdag :crown: en het EK :soccer:️, besloten om wat oranje toe te voegen. Wel een beetje subtiel, zodat t ook nog voor de zomer leuk is :sunglasses:.

Slachtoffer: de Tuna (pyf028):

Plan: stalen bezel erin en de markeringen voorzien van een andere verflaag.
Ik heb er 1 gekocht bij Namoki. Mooie kwaliteit bezel met strak uitgefreesde cijfers en markeringen.

Materialen:

  • Emaille verf (in dit geval Revell modelbouwverf), oranje en lichtblauw 🟠🔵
  • verfverwijderaar (idg Revell penseelreiniger)
  • penseeltje
  • AH bonuskaart
  • tijd/geduld (lastig…)

Uitvoering:
Eerst de verf verwijderen uit de bezelmarkeringen met de Revell verfoplosser/penseelreiniger. Dit is een fluitje van een cent. Laat zo los.

Goed laten drogen en dan de verf met het penseeltje aanbrengen in de markeringen. Niet te veel maar zeker niet te weinig, knoeien mag. Met het opdrogen verdampt er wat dus dan blijft er een mooi laagje over.

Nu geduld! Goed laten uitharden! Denk zeker 24 uur. Hierna is de overtollige verf op de bezel zelf vrij eenvoudig eraf te krabben. Enter the Bonus kaart: een stevig scherp plastic kaartje is hiervoor zeer geschikt. Je kan dan over de bezel schrapen zonder krassen en zonder in de markeringen de verf mee te nemen.

Een paar foto’s van het proces:




En dan hier het resultaat:

Ben zelf prima content met het resultaat! Best strak gelukt voor een 1e poging. (Beetje zoomen dan vind je best een imperfectie, maar met het blote oog ziet het er zeker goed uit.)

Of je het mooi vindt is in deze een 2e :joy:. Zelf vind ik m tof!

Nu nog een oranje bandje en dan is ie ready voor 2020!

Dank voor t lezen en succes als je zelf eens aan de klus gaat.

76 likes

:joy: heerlijk Bor! Ik vind het goed gelukt.

2 likes

Leuk geworden man! Nou nog effe die 0 van de 20 ook oranje maken :grimacing::see_no_evil:

5 likes

:joy::+1:

Wat cool zeg! Heel tof gedaan!

2 likes

Leuk hoor. Ik ga dit draadje eens volgen of er nog meer zo creatief aan de slag gaan… Superleuk om te zien en goed gelukt! :smiley:

1 like

Ik zie de grap… 10 over 2

2 likes

Mooi gedaan! Mooie bezel inlay ook :+1:t2::joy:

2 likes

Nee joh. Is in de stijl van Seiko inserts:

image

Overgang tussen de 2 en de 0.

Ik zou eigenlijk dus ook de verf bij de lumepip moeten wijzigen maar dat wordt niet netjes denk ik (half blauw, half oranje)

3 likes

O joh, inderdaad.
Designfoutje van Seiko dan🤪

1 like

Ik vind het niet zo mooi, wel goed gelukt!!

1 like

:+1:t2: Stuur maar op, krijg je m paars of roze of … terug :joy:

1 like

Haha zullen we het niet doen? Maar wel een leuk idee als ik een keer wat meer kleur wil!

1 like

Goed gelukt! Ik vind het wel geinâg eerlijk gezegd, … :ok_hand:

2 likes

Nice :sunglasses:

Hahah gaaf gedaan @bordewolf. Toen ik begon te lezen bereidde ik mezelf voor op iets met verfspetters ofzo :face_with_raised_eyebrow: maar dit zit er leuk uit, leuke accenten voor de zomer ook!
:+1:t2:

1 like

Ik vind hem leuk gedaan! :ok_hand:

1 like

Het modden van een vintage horloge :open_mouth::open_mouth:

1 like

Tof gedaan! Zelf had ik voor oranje en zwart gegaan voor de subtiliteit.

1 like

Haha. Deze had ik van je verwacht.
Maar niets is heilig! :fire:

Maar goed, niet echt modden als de kast niet open is geweest vind ik, alleen de insert is vervangen en de oude ligt echt niet in de kliko hoor. Komt ooit wel weer goed!

2 likes

De inspiratie was dit bandje eigenlijk, vandaar blauw (wat frisser dan zwart ook).

Maar die MN’s zijn zo duur geworden… :rage:

Eerst maar eens een oranje zulu van 10 euro erop

2 likes