Vertrouwen in de mensheid - Kopen zonder referenties

Vrinden,

Vorige week kwam ik op het vintage Omega forum een oproep tegen van iemand die een originele band zocht voor zijn vintage Speedy. Die heb ik, en die was ik nog van plan om te verkopen ook! Na wat berichtjes heen en weer was de koop gesloten.

Niks bijzonders zou je zeggen… Maar nu komt het: ik lees mee op dat forum, maar had er nog nooit gepost (net zo min als de koper). Verder ben ik niet echt een verkoper, ik koop in principe om te houden. Ik heb dan ook (nagenoeg) geen referenties waar ik me op kan beroepen.

Maar dat zo’n Amerikaan dan gewoon honderden euri naar me PayPal’d vind ik wel erg goed van vertrouwen. Nu ben ik te vertrouwen, maar dat weet hij eigenlijk niet.

Ik hoop dat deze man zijn goede vertrouwen in de toekomst niet wordt beschaamd!

Ik heb mijn Heuer Bund via het www bij een Engelse historicus en oorlogsantiquiteitenverkoper gekocht. Iemand met geen reputatie in de horlogewereld en dus ook geen referenties, maar wel met diverse publicaties over WW2 op zijn naam en op dat gebied dus met een respectabele naam. Dit, samen met een goed contact, maakt dat ik met zo’n man in zee ga en hem een aardige som geld overmaak. Maar het blijft lastig…

Wat zijn jullie criteria om een verkoper te kopen om het zo maar te zeggen?

Heb het zelfs ook weleens hoor, nog niet direct met horloges maar toch… Bij verkoop stuur ik vaak ook dingen van te voren op.
Is eigenlijk pas 2x fout gegaan, jammer dan.

Het zijn overigens ook vaak geen hele grote bedragen, zeg maar onder de €100,-

Tja. Ik vind het ook gedurfd van de koper.
Ik doe wel eens “domme dingen”, meestal uit hebzucht, maar op een of andere manier komt het toch goed. Heel soms gaat het fout, maar tot nu toe kwam ik daar achter voordat mijn geld al was verzonden.

Ik sluit me aan bij wat Henrik zegt. Soms doe je wel eens “domme dingen”, maar meestal komt dat toch wel goed.
Wel altijd even goed kijken naar referenties/ervaringen van anderen. Maar ondanks dat ben ik ook wel eens de mist in gegaan. Da’s twee keer gebeurd in al die jaren, en dan ook nog maar voor relatief kleine bedragen.

volgens mij kun je bij paypal tot een bepaald bedrag altijd je geld terug krijgen. Ik weet niet wat voor voorwaarden daar aan zijn verbonden.

Na wat negatieve ervaringen, probeer ik risico’s zo veel mogelijk te vermijden/dekken. Dus bijv. kopen met credit card en aankoopgaranties (via PayPal e.a.).

Ik vind dat ik zelf ook te vertrouwen ben, maar soms verbaas ik me hoeveel vertrouwen mensen hebben in anderen. Ik noem maar geen namen om misbruik te voorkomen, maar heb eens een horloge vrijblijvend mogen ontvangen. Ik mocht daarna besluiten om 't horloge te houden of terug te sturen. Toegegeven, 't was geen astronomisch bedrag en de verkoper heeft mijn adres. Maar ik bedoel… er zijn mensen die met valse adressen werken. Laten iets aankomen op een adres, zonder dat ze daar wonen, of snel weer uit zijn vertrokken (a la Undercover in Nederland). Geweldig dat dit mogelijk is hierzo, maar zou 't wel weer balen vinden als het een een keer weer misgaat.

Tja, altijd lastig om te bepalen of je je centen of de aangekochte waar krijgt. Een tijdje geleden heb ik ook online een horloge verkocht voor een aantal duizenden Euros. De Franse koper maakte zonder tegensputteren de centjes over naar mijn rekening.

Wel kreeg ik het warm toen hij meldde dat het pakketje niet was aangekomen, terwijl ik al een ontvangstbevestiging had ontvangen. Gelukkig bleek het de receptionist te zijn die voor ontvangst had getekend.

Zelf ga ik duurdere horloges altijd zelf halen. Dan maar een aantal uren in de auto of een goedkope vliegticket.

Het blijft een kwestie van vertrouwen voor beide kanten.

ik koop wel eens op timezone, kijk dan eigenlijk altijd hoe lang iemand actief is en hoeveel posts hij op zijn naam heeft.
iemand die net een paar maanden lid is zal ik geen geld heensturen, mijn laatste aankoop was een UN van bijna 4K (USD), verkoper al 5 jaar lid + referenties + uitgebreide fotoserie. heb dan ook in vol vertrouwen het geld overgemaakt en ben ook niet teleurgesteld.
van de andere kant heb ik ook wel eens zaken gekocht uit het buitenland waarbij ik het track & trace number al kreeg terwijl ik het geld nog niet eens had overgemaakt!
blijft een moeilijke materie.
groet, frank.

Ik ben normaliter redelijk voorzichtig met kopers die ik niet (via het forum) ken. Inmiddels heb ik echter een paar keer meegemaakt dat mij artikelen werden toegezonden zonder voorafgaande betaling. Eén maal betrof het een Seiko Bullhead die door een eBay-handelaar op zicht werd toegezonden. Door dit soort ervaringen krijg je toch weer wat vertrouwen in de medemens.

Het blijft tricky soms, maar ik ga er vanuit dat een heel klein percentage de boel oplicht.
Raar is dat sommige altijd pech heeft met pakketjes, en andere weer totaal niet.
Zelf nog nooit iets negatiefs mee gemaakt( gelukkig) wel eens nerveus gebeld naar de post(DHL) waar het pakketje blijft(M’n Breitling uit Koln via Chrono24).
Track and Trace code niet bekend vanaf Nederland!
Terwijl ik aan het bellen ben , komt de postbode met een pakket met zo’n rode smeltzegel erop.
Dan knijp je hem wel even ,hoor.
Nee, heb het vertouwen in de mens nog niet opgegeven.
Maar…mijn motto ’ geloof in God, maar zet wel je fiets op slot’

gr Ron

Marten P Schreef:

Eén maal betrof het een Seiko Bullhead die door
een eBay-handelaar op zicht werd toegezonden.

Wow, zelfs op eBay? Dat ben ik nog niet eerder tegengekomen. Zeker een Nederlandse verkoper…?

marnix_moed Schreef:

Marten P Schreef:


Eén maal betrof het een Seiko Bullhead die door
een eBay-handelaar op zicht werd toegezonden.

Wow, zelfs op eBay? Dat ben ik nog niet eerder
tegengekomen. Zeker een Nederlandse verkoper…?

Engelsman

Ik heb al heel wat transacties via het net gedaan en nog geen zaken meegemaakt die niet in de haak waren.
99,9% van de mensen die zich bezig houden met horloges zijn zonder meer te vertrouwen, veel onder het motto “what comes around, goes around”.

Als je laat betalen via paypal let dan wel even op wanneer het een betaling via een creditcard betreft…deze betaling kan door Paypal teruggedraaid worden…geen band en geen geld.

Dat was zeker een

O:-)

bikerplus Schreef:

…Maar…mijn motto ’ geloof in God, maar zet wel
je fiets op slot’…

gr Ron

Waarvan akte: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/6287729/Zwolse-kerk-als-veilige-fietsenhaven.ece

Menno

(:d

(:D:D

Goeie Ron :wink:

Vertrouwen is prima, een beetje oppassen wat je doet is beter.

Zelf koop ik vaak dingen via Ebay, dat gaat meestal gewoon prima. Goed de referenties van andere kopers lezen, feedback is voor mij belangrijk. Zeker wanneer het om een paar honderd Euro gaat. Eén keer met oplichting te maken gehad. Paypal ingeschakeld, en binnen 14 dagen stond het geld weer op mijn rekening :~

“Zomaar” bij een wazig adres voor veel geld kopen doe ik niet. Het kan aantrekkelijk lijken, maar dan betaal ik liever elders iets meer. Wanneer het allemaal teveel scheeld, zit er vaak een adder onder het gras.

Nu is er ook een schitterend horloge onderweg, omdat het allemaal via gerenommeerde kanalen verloopt komt dat best goed. Zodra ie er is, open ik wel een nieuw topic. Mét plaatjes B)-

Groet,

Nico.