Bij veel merken in het hoge segment mogen uitsluitend gecertificeerde horlogemakers onderhoud uitvoeren. Indien dit niet het geval is zou de garantie vervallen. Als er niet originele onderdelen worden gebruikt snap ik dat dit opvalt. Maar hoe komt men daar achter als er bv uitsluitend wat afstelwerk gedaan wordt?
waarschijnlijk niet, maar als er afstelwerk nodig is binnen de garantieperiode zou ik eerder naar het merk zelf gaan dan naar een “losse” horlogemaker of handige Harry. Je hebt garantie immers…
Heel soms zijn de kasten verzegeld trouwens.
Omega deed dat, maar niet meer. Ik stel een enkele keer wel een horloge af dat binnen garantie valt; maar meld wel eerst nadrukkelijk dat officieel de garantie vervalt, en geef dus de optie om het toch langs officiele weg te doen. Eigen nieuwe horloges die binnen garantie vallen maak ik zonder met m’n ogen te knipperen open trouwens. Dan krijg ik tenminste geen stof en krassen.
De nieuw gekochte Edox die ik nu draag liep 22 seconden per dag voor…
Misschien dat @PeterLC hier meer over kan vertellen maar horlogemakers laten ook wel eens markeringen aan de binnenkant van de achterdeksel staan. Zover ik weet zodat er gezien kan worden wanneer en een vorige service is geweest
Misschien niet, maar je gaat gokken met waterdichtheid.
Als een horloge open gaat, dan bestaat de kans dat de pakking van het achterdeksel niet meer mooi afsluit. Daarom dat deze meestal gewoon vervangen wordt na het openmaken, garantie of niet.
Dit risico wil je niet nemen, en probeer later bij waterschade maar eens garantie te claimen.
Garantie is altijd via erkende kanalen weer op orde laten zetten, daar zou je niet over moeten twijfelen.
Als je horloge binnen garantie buiten specificaties loopt, dan kun je toch gewoon gratis terecht bij dat merk? Ben wel vaker terug geweest naar een AD met bijvoorbeeld een Tudor. Wordt gewoon netjes geregeld.
Die markeringen zie je helaas nog vaak als - vrijwel altijd onleesbaar - gekras in het deksel; absoluut schandalige gewoonte. Ik gebruik een dunne viltstift met initialen en datum. Wattenstaafje met spiritus of alcohol en het is weg. Je ziet ook wel eens beschreven stickertjes gebruikt worden; nobel idee, maar de lijm kan loslaten na verloop van jaren. Ligt-ie meteen in het uurwerk.
Zowel binnen als buiten de garantie zou ik niet snel een horloge naar een andere service afdeling sturen dan die van de fabrikant. Dit voelt een beetje het zelfde als je Ferrari nasr een bovag garsge brengen. Dat voelt gewoon niet goed voor mij persoonlijk.
Dank voor de toelichting. Interessant om er meer over te horen. Zijn er naast de datum nog dingen die erin worden gezet of heeft elke horlogemaker die dit doet zijn eigen manier van in code schrijven?