Afgelopen weekend heb ik op een rommelmarkt voor een habbekrats een in deerniswekkende staat verkerende Pobeda gekocht. Bij het opwinden hoorde en voelde ik het helder klikken, dat leek me een teken van hoop. Dit was mijn ideale slachtoffer voor een vintage striptease.
Thuisgekomen bleek het klokje niet te lopen. Mijn vermeoeden groeide dat het heldere tikken bij het opwinden kwam omdat de drijfveer gebroken was. Dat lijkt te kloppen.
En nu de vraag: zijn er veren uit andere uurwerken die bruikbaar zijn op een Pobeda?
Op Ebay zijn die (nu) niet los te vinden. En elke donor Pobeda is waarschijnlijk in een betere conditie dan deze
Het lijkt me toch leuk om dit oude monster weer aan de gang te krijgen.
Let op veel Russen hebven een veer met “oortjes” die door de ton en deksel steken ipv een haakje in de wand.
Dus een generieke veer werkt dan niet, ik zou een donorhorloge zoeken op Ebay.
Weet je welk kaliber Pobeda het is? Ik ben er vrij zeker van dat ik nog een handjevol Pobeda slopers in gelijkaardige toestand liggen heb.
Veren zijn vrij universeel en niet echt merkgebonden, maar…
dit nakijken eerst.
Ik zou in eerste instantie ook op zoek gaan naar een originele veer /donor.
Lukt dat niet kan je een vergelijkbare veer opsporen, maar die heeft geen “oortjes” maar die kun je zelf maken.
Van de kapotte veer knip je een redelijk stukje af en dat plaats je haaks in het haakje van de veer en zorg je ervoor dat deze ruim uitsteekt door de gaatjes van de veerton en deksel.
Veer plaatsen, smeren, arbre plaatsen en het deksel er op.
Uitstekende veerdelen knip je weg of buig je meermaals tot ze breken en voila… je pootjes zijn gemaakt…
Heb ik al meerdere malen zo opgelost ook bjj gebroken veren aan de tonzijde, kun je het zo oplossen.
Geen schoonheidsprijs, maar wel effectief
Succes!
Als ik uitvergroot zie ik inderdaad oortjes op de foto
Het gaat om een Pobeda 2602, als ik het goed lees dan is dat dus een Zim 2602.
Het zou mooi zijn als je een slopertje hebt met de juiste onderdelen. Het secondenwijzertje mis ik ook. Kunnen we eventueel wel via PB afhandelen.
Ik had het vage idee dat dit op zijn Russisch improvisorisch was opgelost. Het begin van de veer kan in een lusje van het grootste deel van de veer steken. Dat begin lijkt ook afgewerkt. Is dit een realistische oplossing?
Je kan het ook al gemakkelijk aan de veertondeksel zien.
Ik gebruik een veertonhaakknipper om de ton aan te passen en dan gaat er een gewone veer in:
Dit heet in vaktaal een T-haak.
Even opmeten en bij CousinsUk kijken naar een veer waarbij T end vermeld staat na de afmetingen. Kan even zoeken zijn maar wie weet heb je geluk.
Inmiddels vandaag een interessante donor aangeschaft.
Mogelijk gebruik ik alleen de mooiere kast van de initiële aankoop. Dat ligt aan het functioneren van de donor. Ik ben enthousiast over het patina van de donor wijzerplaat en de wijzers. Het resultaat volgt zodra de donor aankomt vanuit Oekraïne.
Dank voor jullie hulp tot nu toe!