Vervangen gebroken balans as spilleganghorloge uit ongeveer 1700-1800

hallo Iedereen,

vandaag kreeg ik van een kennis een heel oud spillegang zakhorloge. Hij was vroeger goudsmid, klokkenmaker en horlogemaker, dus ik mag graag zo nu en dan eens gezellig langsgaan om over horloges e.d. te praten.

Hij had al eens eerder gezegd dat hij nog wel een oud spillegang zakhorloge had liggen, met een defecte balans(en slecht gerepareerde wijzerplaat), waar hij toch niets mee deed, dus ik mocht het wel hebben Hij zei dat hij het wel een keertje voor mij zou zoeken, zodat ik er eens mee aan de gang kon gaan, al was het maak om eens goed te kijken hoe alles werkt in zo’n horloge. de balans en de spiraalveer kreeg ik erbij in een plastic doosje.

Vandaag kreeg ik het horloge van hem en het was nog ouder dan ik had verwacht.
Gemaakt in London(door Jam/Jan Chatel), en vermoedelijk zo rond 1750. De balanskloof in in tegenstelling tot de meetste spilleganghorlgoes niet goudverguld, maar massief zilver, wat uiteraard prachtig gestoken is.
De zilveren omkast mist overig wel.

Nu wil ik me wat gaan verdiepen in spilleganghorlgoe en het horloge zelf opknappen. Ik heb al best wat ervaring met horloges en zakhorloge reviseren, maar dit is mijn eerste spillegang. Het lijkt mee mooi oefenobject, want de wijzerplaats is is ooit slecht gerepareerd en het heeft me niets gekost. Bovendien missen de omkast(en).

Nu is mijn vraag, wie weet hoe ik aan een nieuw asje kan komen en hoe kan ik het oude asje vervangen. of wie wil het asje voor me vervangen voor een lief prijsje. Of nog beter, een complete balans heeft liggen welke ik over kan nemen. De rest van het opknappen wil ik zelf doen.

Morgen meet ik op welke de maten van het asje op. Verder heel ik het uurwerk uit elkaar, om te kijken of er verder geen defecten zijn. De ketting ligt los, maar dat komt omdat de balans uit het uurwerk is gehaald en het er dus geen rem meer op het uurwerk zit.

IK WIL HET HORLOGE NIET NAAR EEN HORLOGEMAKER BRENGEN VOOR EEN REVISIE, WANT DAT IS HET (ME) NIET WAARD. IK WIL ER GEEN HONDERDEN EURO"S AAN UITGEVEN.
Dat wou ik toch even duidelijk hebben…:slight_smile:

Dus mocht iemand me willen/kunnen helpen, dan hoor ik het graag. Ook alle info, of goede websites over spilleganghorlgoes zijn welkom.

Alvast bedankt!

groeten,
Koen

Succes met de restauratie , foto’s zouden leuk zijn, ben benieuwd!

Trouwens, (nog een) biertje? :)-D

Inmiddels heb ik het uurwerk schoongemaakt, gesmeerd en de snek ketting er weer netjes in het horloge geplaatst.
Ik heb van alles foto’s gemaakt, dus ik kan wel een voor-na maken.

Maar ik ben nog steeds op zoek naar een nieuwe balans, dus wie o wie kan mij helpen.

En Ernst, ik had inderdaad al een biertje op, maar zo slecht was het verhaaltje in de beginpost toch niet…:wink:

groeten,
Koen

Hoi Koen,
Nee hoor, het is een goed en informatief stukje (maar herkenbaar, vandaar; ik kruip na een avondje stappen niet meer achter de computer :slight_smile: )
Vwb de balans; een vervangende balans voor een snek-uurwerk uit 1700-1800 lijkt me zoeken naar een speld in alle hooibergen van europa e.o.
Wees zuinig op de balans die je nog hebt, een professionele horlogemaker kan deze misschien voor je restaureren. Ben benieuwd naar je foto’s
Groet, Ernst

Nou, was niet wezen stappen hoor, dan kruip ik ook niet meer achter de computer;)

We hadden op de sport verenging nog een biertje gedronken, maar het was al laat toen in terugkwam en wilde het toch nog even posten. De dag erna zouden we familie bezoeken en vroeg weggaan en laat thuiskomen, dus zou het er weer niet van komen. Dus vandaar het wat late tijdstip.

De huidige balans ligt veilig in een plastic doosje, dus die bewaar ik goed.
Ik wacht nog even met de foto;s, en kijk eerst of ik het project kan voltooien.

groeten,
Koen

Jan Ubels in Bredevoort kan bijna alles maken of heeft het in voorraad. Voordeel? Hij is ook redelijk geprijsd!

Menno

Hallo Koen,

Dit lijkt me een mooi klokje.
Kun je een foto plaatsen van het gebroken asje?

Met vriendelijke groet,
Inca

thieuster Schreef:

Jan Ubels in Bredevoort kan bijna alles maken of
heeft het in voorraad. Voordeel? Hij is ook
redelijk geprijsd!

Menno

+1

Hallo allen,

morgen zal ik proberen een foto te plaatsen. Het uurwerk is inmiddels al schoongemaakt en opnieuwe gesmeerd. Ook de snek ketting is geolied en zit weer netjes in het uurwerk

Ben tijdens de revisie geen verdere gebreken tegengekomen, maar het viel me wel op dat de vertanding onderaan de snek kegel de tanden op het palrad wel versleten waren. Maar ja, ik heb geen ander palrad, dus deze blijft er maar in zitten.

Groeten,
Koen

Het vervelende is dat dergelijk spul ("snek-spillegang ") niet gekalibreerd is :sunglasses:

Ik heb toevallig enkele bakken vol met spillegang - snek spul liggen !
Mag je zelf in komen rommelen … ja ook balansasjes , balansjes en spillen en of een palrad :S
Een draaibankje voor wat aanpassingen is er ook :wink:

Hallo Koen,

Ik heb hetzelfde probleem met een ongeveer even oud horloge en ben benieuwd of jij inmiddels een oplossing hebt gevonden,e

groeten, Jerry

Goedemiddag Jerry,

Het horloge is uiteindelijk in losse onderdelen in een doosje beland. Ben er nog niet verder mee gekomen, misschien dat het er ooit nog van komt… :grinning:

Een nieuwe balans-as kan wel gemaakt worden, maar dit vereist wel een draaibank en een flinke portie kennis/ervaring. Eerst wordt de as gedraaid en vervolgens worden de twee lepeltje vlak gevijld.
Zeer tijdsintensief en dus duur…

Met vriendelijke groet,
Koen

Vraag anders eens aan @brunod die heeft hier al een paar berichten over dat soort werk geplaatst.

Ik ben met andere dingen nu al voor een tijdje bezig… Dus ik ben niet verder gegaan.

Ik moet een snek wiel maken…

3 likes

Hallo Koen,

Dank je voor jouw reactie. Ik vreesde het al… maar toch goed om van een
ervaren horlogekenner te horen. Zonde want het is een prachtig horloge…
Ik wens je een goed weekend!
Vriendelijke groeten,

Jerry.

Sorry, ik ben wat laat maar toch bedankt voor de tip!

OK dank je; succes!!

1 like