hallo Iedereen,
vandaag kreeg ik van een kennis een heel oud spillegang zakhorloge. Hij was vroeger goudsmid, klokkenmaker en horlogemaker, dus ik mag graag zo nu en dan eens gezellig langsgaan om over horloges e.d. te praten.
Hij had al eens eerder gezegd dat hij nog wel een oud spillegang zakhorloge had liggen, met een defecte balans(en slecht gerepareerde wijzerplaat), waar hij toch niets mee deed, dus ik mocht het wel hebben Hij zei dat hij het wel een keertje voor mij zou zoeken, zodat ik er eens mee aan de gang kon gaan, al was het maak om eens goed te kijken hoe alles werkt in zo’n horloge. de balans en de spiraalveer kreeg ik erbij in een plastic doosje.
Vandaag kreeg ik het horloge van hem en het was nog ouder dan ik had verwacht.
Gemaakt in London(door Jam/Jan Chatel), en vermoedelijk zo rond 1750. De balanskloof in in tegenstelling tot de meetste spilleganghorlgoes niet goudverguld, maar massief zilver, wat uiteraard prachtig gestoken is.
De zilveren omkast mist overig wel.
Nu wil ik me wat gaan verdiepen in spilleganghorlgoe en het horloge zelf opknappen. Ik heb al best wat ervaring met horloges en zakhorloge reviseren, maar dit is mijn eerste spillegang. Het lijkt mee mooi oefenobject, want de wijzerplaats is is ooit slecht gerepareerd en het heeft me niets gekost. Bovendien missen de omkast(en).
Nu is mijn vraag, wie weet hoe ik aan een nieuw asje kan komen en hoe kan ik het oude asje vervangen. of wie wil het asje voor me vervangen voor een lief prijsje. Of nog beter, een complete balans heeft liggen welke ik over kan nemen. De rest van het opknappen wil ik zelf doen.
Morgen meet ik op welke de maten van het asje op. Verder heel ik het uurwerk uit elkaar, om te kijken of er verder geen defecten zijn. De ketting ligt los, maar dat komt omdat de balans uit het uurwerk is gehaald en het er dus geen rem meer op het uurwerk zit.
IK WIL HET HORLOGE NIET NAAR EEN HORLOGEMAKER BRENGEN VOOR EEN REVISIE, WANT DAT IS HET (ME) NIET WAARD. IK WIL ER GEEN HONDERDEN EURO"S AAN UITGEVEN.
Dat wou ik toch even duidelijk hebben…
Dus mocht iemand me willen/kunnen helpen, dan hoor ik het graag. Ook alle info, of goede websites over spilleganghorlgoes zijn welkom.
Alvast bedankt!
groeten,
Koen