Vervangen horlogeglas

Hallo,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik heb volg jullie discussies al een tijdje en kan alleen maar zeggen dat ik er veel van leer. Ik ben sinds een paar jaar lichtelijk verslaafd aan horloges net als de meeste van jullie en heb inmiddels een kleine collectie opgebouwd, die overigens door de tijd heen steeds weer veranderd. Een van mijn klokjes is een vintage chronograaf (met HOLLAND op de wijzerplaat) en een valjoux 7733 uurwerk erin. Ik heb helaas het glas hiervan enigszins bekrast (kind “gered” vanachter de bank en gelijktijdig met horloge langs de gestucte muur geschuurd, jullie weten wel hoe dat gaat). Mijn vraag is eigenlijk vrij simpel: kun je op zo’n oud horloge ook een safierglas laten plaatsen en hoe verhoudt zich dat prijstechnisch met plexiglas?

Ik probeer ook meteen maar een foto erbij te plaatsen… kijken of dat lukt.

Welkom hier Annor.

Zo op de foto te zien is het een gebogen plexiglas en kan niet vervangen worden door safier, is alleen plat te verkrijgen.
Het is ook mogelijk dat aan de binnenkant van je glas een metalen ring zit die een tegendruk geeft, maw. een glas is iets groter dan de doormeter van de kast, dus glas moet door persing verkleinen van doormeter, maar doordat er aan de binnenkant een ring zit die een tegendruk geeft , garandeerd dit een waterdichtheid. Dit type van glas noemt men een gewapend glas (frétè).

Hallo Freddy,

Het is inderdaad een gebogen plexiglas en ik zie geen metalen ring aan de binnenkant. Zijn er dan wel nog alternatieven voor het standaard glas wat er nu op zit?

mvg
Norbert

Norbert ?

Komt me bekend voor…heeft dat iets met Lila te maken :smiley: ?

Niet dat ik weet. Het roept bij mij geen associaties op…

geen alternatieven voor.
Wel kan gezien worden of de mogelijkheid er is van een lager glas te plaatsen.
Zien hoeveel ruimte er is tussen wijzers en glas.