Vervangen horlogeglas

De laatste tijd gaat mijn belangstelling steeds meer uit naar jaren 60/70 Omega’s. (Mogelijk) nadeel van deze periode is dat de horloges in deze tijd voornamelijk voorzien waren van acrylglas. Poetsen kan natuurlijk altijd, maar als de de krassen te diep zijn, wat dan. Zijn dit soort glazen nog altijd te vervangen? En zo ja, zowel door acryl als door saffierglas?

Bij voorbaat dank,

Marten

Acrylglas (kunststof) is nog steeds te krijgen (alle maten en gewichten…).

Kunststof glazen zijn heel makkelijk te “ontkrassen” (elke verzamelaar heeft z’n truukje, maar ik gebruik gewoon koper- of zilverpoetsmiddel. Ik haal wel altijd het “glas” van het uurwerk.
Aanbrengen, even laten drogen, droog doek nemen en wrijven maar: na enkele minuten zijn meestal alle krassen verdwenen. ( zelfs diepe krassen kan je na wat langer en herhaaldelijk poetsen wegwerken)
Even naspoelen, drogen en terug op het kastje aanbrengen en… voila, zo goed als nieuw !

Om zomaar een acrylglas te vervangen door bvb een mineraal- of saffierglas liggen de zaken wel wat moeilijker. De vorm van de “vatting” voor acrylglas is namelijk heel anders dan voor echt glas. Soms zal het wel lukken, maar in de meeste gevallen is dit m.i. niet zomaar inwisselbaar.

Vriendelijke Groeten,

Morse.