Vervangen schroefkroon en tube

Beste HF-leden,

Ik ben niet heel tevreden over de schroefkroon die op dit moment gemonteerd is in mijn DIY horloge. De kroon draait zwaar en schroeft moeilijk dicht. Wellicht heb ik het probleem zelf veroorzaakt door een te krappe press fit. Ik gebruikte een boortje dat 0,1mm kleiner is dan de tube.

Welke tolerantie zou ik hiervoor moeten gebruiken. De tube heeft een diameter van 2.0mm. De kast is een titanium exemplaar. Ik gebruik geen sealant om de tube waterdicht in de kast te monteren. De waterdichtheid moet door de press fit verzorgd worden.

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

Groeten,

Coos

Hieronder zie je een foto van het horloge.

2 likes

Ik vroeg me af, of de uitzettingscoëfficiënten van rvs en titanium straks een probleem zouden gaan opleveren en heb ze even opgezocht maar dat zou goed moeten gaan. Dan zou ik de tube 0,05 mm afdraaien en het weer proberen. :slightly_smiling_face:

Mag ik eens vragen; ik zie het horloge op een tekening liggen, is dit resultaat helemaal vanuit de basis zelf gemaakt? :thinking:

Beste ThaPapper,

De wanddikte van de tube is al niet geweldig dus ik zou opteren voor het opboren of ruimen van het gaatje in de kast naar 1.95mm. Als ik tenminste het gereedschap kan vinden.

Yep

2 likes

Loopt de schroefkroon zonder uurwerk ook zwaar? Kroon kan ook aanlopen in de tube of de draad van de kroon is niet al te “lekker”.

1 like

De kroon loopt redelijk licht zonder uurwerk. Hij schroeft dan ook makkelijk in. Er kan iets mis zijn met de uitlijning van de stift en de kast. Dat controleer ik deze week nog. De stift loopt in ieder geval niet aan in de kast.

Verder vind ik het opwinden van dit uurwerk zwaarder lopen dan bijvoorbeeld mijn Omega Seamaster.

1 like

Dat vind ik dan razend knap gedaan Coos! :ok_hand:
Mooi model en het ziet er heel strak uit, chapeau! Zou je een keer wat meer fotootjes vanuit verschillende hoeken willen plaatsen? :pray:

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
ThaPapper

1 like

Kijk even in het volgende topic:

1 like

Ah, gemist, dank je wel. :slightly_smiling_face:

Daarin zal het ook gezocht moeten worden. Controle kan gemakkelijk door een stift zonder kroon te monteren en kijken hoe hij gecentreerd is met aangeschroefde bodem

1 like

Dat wordt de eerste stap. Ik heb nog een lange stift. Die kan ik daar prima voor gebruiken. Bij afwijkingen zal ik moeten meten waar dit zit en eventueel corrigeren. Ook dat zou geen probleem moeten zijn.

1 like

Of de bodem die de stift raakt in gemonteerde positie

1 like

Daar zit gelukkig nog meer dan een mm tussen maar erg bedankt voor het meedenken.

De stift is inderdaad niet helemaal goed uitgelijnd zoals op de volgende foto is te zien.

Ik heb echter ook gemerkt dat het uurwerk plus wijzerplaat niet helemaal vast zit in het kastje. Het kan dus nog enigszins aangedrukt worden. De kunststof uurwerkring (zie foto) is waarschijnlijk iets te laag. Gelukkig kan ik dit eenvoudig testen door een dunne ring in het deksel te leggen zodat de kunststof ring en het uurwerk iets omhoog worden gedrukt. Hopelijk is dat voldoende.

1 like

Dit weekend heb ik dan eindelijk een ringetje van 0.3mm gedraaid en in de bodem gelegd. Hierdoor werd het uurwerk plus wijzerplaat iets verder omhoog gedrukt zodat het keurig vast zit en de stift perfect is uitgelijnd met de tube in de kast. Op termijn zal ik toch maar een nieuwe uurwerkring draaien zodat montage ook iets eenvoudiger wordt.

Verder draait de kroon nog steeds een beetje zwaar. Het kroontje is ook wel erg klein (ø5.5x2.5mm). Ik zoek nog een kroontje van ø5.5x4.5mm plus bijbehorende tube maar heb die nog niet gevonden helaas.