Tweede DIY horloge

Na een zomer en herfst vol bezigheden buitenshuis (sport, kamperen, met een biertje op het terras zitten) is het weer inmiddels slecht genoeg om weer de hobbykamer op te zoeken en mijn tweede horloge te produceren.

In het voorjaar ben ik geëindigd met een proto. Een quartz in aluminium.

Zie ook:

Deze heb ik in de zomer uitgebreid kunnen testen. De tweede wordt een vergelijkbaar ontwerp in een iets kleinere maat. Verder wordt het een automaat in titanium. Met een STP1-11 uurwerk en AR gecoat saffier.

Het eerste onderdeel is gereed. Tevens heb ik een modelletje gemaakt van het uurwerk plus wijzerplaat dat ik kan gebruiken voor passen en meten.

De wijzerplaat en wijzers hebben de volgende uitvoering:

Wanneer het weer zo blijft, kan ik de komende tijd flinke vorderingen maken en deze ook af en toe posten.

Groeten,

Coos

53 likes

Knap gedaan!

Wordt het geen tijd voor een merknaam en/of logo?
Of hou je het liever clean?

Goed bezig Coos!

Merknaam vind ik niet nodig. Ik grafeer vermoedelijk nog wel het volgende logo op het deksel.

Moet ik nog wel op zoek naar een goeie grafeerstift.

3 likes

petje af voor u :+1:

1 like

oeh, ziet er mooi uit!

1 like

Ben benieuwd naar het eindresultaat graag veel foto’s :grinning::grinning:

De wijzers zijn lang niet zo mooi als die van de proto natuurlijk :grin:.

1 like

Het tweede onderdeel is ook klaar, het deksel. Dit had nogal wat voeten in de aarde vanwege concentratiegebrek. Bij de eerste poging probeerde ik draad te snijden met een botte beitel. Dat is in titanium niet zo heel goed mogelijk. Bij de tweede poging draaide ik het binnenkamertje een millimeter te groot en hield ik een los draadringetje over :joy:.
De laatste poging ging prima. Hieronder het resultaat:

8 likes

Gaaf zeg. Ook even je oudere draadje zitten doorlezen. Ik ben enorm onder de indruk.

Het derde onderdeel is ook gereed. Dit kunststof ringetje sluit het uurwerkje en wijzerplaat op. Tezamen met de uurwerkhouder en het deksel (de twee andere onderdelen) vormt dit de uurwerk module.

Nu kan ik beginnen aan de kast module. Dit is wel het onderdeel waar het meeste verspaningswerk in gaat zitten.

7 likes

Na een winterdip van een paar weken kon ik deze week eindelijk weer aan mijn horloge werken. Ik ben begonnen met het bewerken van de kastmodule. Het ruwe frees en draaiwerk is gedaan. Nu eerst de bovenkant glanzend polijsten en dan de lugs en de facetten frezen. Daarna natuurlijk het geheel afwerken. Het is nog wel aardig wat werk maar ik heb gelukkig veel tijd over.

6 likes

Wauw, dat doe je gewoon ff thuis?

Dat klopt. Maar in de loop der jaren heb ik aardig wat gereedschap en kleine machines verzameld en is mijn hobby kamertje uitgegroeid tot een hobby werkplaatsje :slightly_smiling_face:.

5 likes

Instrumentenmaker (geweest)?

Nee, dat niet maar ik heb wel een LTS achtergrond en in een paar instrumentmaker werkplaatsen stage gelopen. O.a bij machinefabriek Hembrug.

Weer een paar stapjes verder. De lugs zijn gefreesd en alle benodigde gaatjes geboord. 1mm gaatjes boren in titanium is overigens best eng. Nu kan ik de bovenzijde polijsten en dan alle facetten frezen. Ik moet nog wel leren hoe je titanium polijst. Ik ben van plan om 3M polijstfolie te gebruiken. Hier heb ik echter nog geen ervaring mee.
Tips zijn altijd welkom.

Hier het resultaat tot zover:

15 likes

Knap werk! Ik kijk even mee voortaan. Succes iig met wat je aan het doen bent.

Het ziet er heel gaaf uit. Blijft het bij een, of komen er meer?

Titanium moet je met een laag toerental polijsten anders blijf je strepen zien.
Succes ermee :+1: