Tweede DIY horloge

Bedankt voor de tip Jeroen. Ik was van plan om met de hand te polijsten. Dat duurt wel iets langer maar het is makkelijker om de oppervlakken vlak te houden.

1 like

Leuk dit! Kijk uit naar het vervolg.

Ik ben onder de indruk :+1:
Leuk model ook!

Wat gaaf dit! Succes en ik zal het blijven volgen :grinning:

Leuk om te lezen ,ik blijf t volgen. :grinning:

Mooi hoe je dit allemaal zelf doet, ik blijf volgen!

Zo wat een gave hobby.
Ziet er heel mooi uit.
Ik heb laatst wat moeten polijsten dat ook vlak moest blijven. Heb dat op een plaat mdf gedaan. Daar gewoon de polijstpasa op gedaan en dat beviel super. Het mdf is zacht genoeg om geen krassen te veroorzaken en hard genoeg om geen bolling in het metaal te veroorzaken.
Ik blijf deze zeker volgen. :ok_hand:

Ziet er weer goed uit @Coosc :ok_hand:t3:
Die eerste is ook mooi geworden.
Misschien heeft @Arie_Kabaalstra nog tips voor je om het titanium te polijsten.

Echt zo een horloge maken.
Met dit als wijzerplaat en wijzers.
Zonder datum.
Ik vind dit top.

3 likes

Ik durf me ook wel eens aan DIY projectje wagen. Heb vaak de neiging om het zelf eens te doen, maar doorgaans wel de iets grovere werken. Zo zijn mijn machines ook niet direct geschikt voor zoā€™n fijne werken.

HĆ©Ć©l knap wat je hier aan het doen bent. Respect. Vreemd dat er hier niet meer reacties op komen! Heel veel succes met je project en ik ben benieuwd naar de volgende stappen.

1 like

Gaaf om het proces zo te kunnen volgen! Ik blijf dit draadje in de gaten houden :eyes:

Polijsten op een mdf plaat heb ik ook geprobeerd met een stuk aluminium. Dat heeft toch veel krassen opgeleverd. Daarna een test gedaan met polijstpapier op een marmer plaat. Dat ging veel beter. Het papier slijt echter nogal snel en krult. Ik hoop dat dit met folie beter gaat

2 likes

Dat heeft inderdaad ook wel iets. Hier is het alleen een model van het uurwerk plus wijzerplaat gebruikt voor pas doeleinden

Beste Mike, zo dacht ik er ook vaak over. Mijn machines zijn ook relatief groot voor dit werk. Bij de vorige lockdown ben ik er toch aan begonnen en het viel best mee. Als je machines maar nauwkeurig genoeg zijn.
Kortom, gewoon proberen

1 like

Na maanden met trillende handen (door medicatie) kan ik eindelijk een stapje verder met de kast. De boven- en onderzijde zijn nu gepolijst tot korrel 8000. Ik wil nog twee stappen verder maar doe dit pas nadat de laatste facetten aan de kast zijn gefreesd.

Binnen een paar weken hoop ik weer zo stabiel te zijn dat ik mijn freesbankje kan gebruiken zonder meteen de kast te verprutsen.

Het polijsten is toch wel heel veel werk. Gelukkig heb ik ervoor gekozen om alleen de boven- en onderkant glanzend af te werken. De rest wordt een brush oppervlak.

Hier het resultaat tot nu toe. Het nadert heel langzaam zijn voltooiing.

15 likes

Ziet er mooi uit. Wat een werk zeg dat met de hand polijsten. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Heel netjes hoor!

Gaaf hoor. Echt knap.

Is het pure hobby of wil je ook serie(tjes) maken?

Ik denk dat je lekker kunt sparren met @Arie_Kabaalstra , die heeft veel kennis in huis en schrijft ellenlange verhalen. (Weet ik van het cnc forumšŸ˜€)

'k maakte mijn eerste horlogekast ook op een Bridgeport VMC 800 Freesbank, en een Chevalier FCL 1840 draaibank.
't kleinste freesje dat we op de zaak hadden was 2 mm, in mijn eigen werkplaatsje ga ik tot 0.4 mm

't is niet alleen de machineā€¦ maar vooral ook degene die erachter staatā€¦ Je kunt een Kern Pyramid Nano neerzettenā€¦ maar als je niet weet hoe ie werktā€¦ staat er voor een godsvermogen ā€œballastā€

Ik geloof dat jij wel aardig met je machines overweg kanā€¦

Titanium polijstenā€¦ dat doe je gewoon 't best met de handā€¦ met een polijstmachine gaat het ook welā€¦ maar je moet oppassen dat je 't materiaal niet ā€œopentrektā€, Grade 2 is hier gevoeliger voor dan grade 5 overigensā€¦

1 like

Dit is voor mij pure hobby. De proto in aluminium, aan het begin van het topic, gaat naar mijn zoon (na een opknapbeurt). De versie in titanium ga ik zelf dragen en gaat op termijn ook naar mijn zoon.

Beste Jan,

Leuk dat je reageert. De keuze om dan toch maar een horlogekast in titanium te maken is geĆÆnspireerd op jouw Dumet topic. Hier heb ik heel veel goeie tips vandaan gehaald Bijvoorbeeld het maken van een spantangetje om de kast op te spannen. Jammer (maar wel heel begrijpelijk) dat je ermee gestopt bent.

Ik kan inderdaad redelijk goed overweg met mijn frees- en draaibankje. De grootste moeite heb ik nog met speling op mijn verdeelkop. Die verdeelkop gebruikt ik om de buitenste contour en de facetten aan de kast te frezen. Ik frees met vol hardmetaal freesjes maar het oppervlak blijft tamelijk ruw. Het schuren en polijsten zal daarom wel weer veel tijd kosten.

Gelukkig heb ik tijd genoeg maar ik zal blij zijn als de facetten klaar zijn.

1 like