Tweede DIY horloge

Tja… Jammer voor degenen die mijn geknutsel graag volgden, met alle Ups en Downs,
Maargoed… Ik lees nog steeds mee, en ik heb nu eenmaal een passie voor het bewerken van metaal.

Momenteel ben ik doende met protoype onderdelen voor een nieuw uurwerk, niet voor mezelf, maar ik denk een zwitsers merk, die jongens doen ook niet alles zelf… het bedrijf dat me die opdracht gunde heeft eerder de technische kant van de Zenith Defy Lab uitgewerkt… en voor iets vergelijkbaars, als in technisch vernieuwend, ben ik dus nu prototypes aan het maken…

'k had iedereen graag deelgenoot gemaakt van deze werkzaamheden, echter… meer als ik hierboven heb geschreven mag ik er niet over naar buiten brengen.

Zit er een blokkering op je verdeelkop?, als je die lichtjes vastzet, dan heb je geen geklapper… dat scheelt al iets…
Als je de zijkant van de kast freest, doe je dat verticaal, of horizontaal?
Ik heb natuurlijk de (zelfgebouwde) luxe van een CNC Freesbank, en zo’n kastvorm als de jouwe, die “klop je bij wijze van spreken nog zo even aan de besturing in”, hoewel ik het met CAM doe…
Als je het Conventioneel doet, op een “armen en benen bankje” dan kun je de kast verticaal plaatsen, en van vanaf Y+ zoveel naar Y 0 frezen, dan de verdeelkop roteren, en dan naar Y- zoveel lopen., dan snij je alleen met de kop van de frees, en dan kun je ook makkelijk genoeg een paar laagjes eraf schillen…

Voor de Instrument 3 kast doe ik het op die manier… , en als ie klaar is… freesje 2 eruit, Freesje1 erin, en meteen de Lugholes boren, Boortje 2 erin, en de boring voor de opwindstift erin fietsen…

in’t videootje zie je ook diezelfde spantang als ik in de draaibank gebruik.
Mijn Emco Compact 5 CNC draaibankje zal het alleen in de nabije toekomst rustiger gaan krijgen, ik heb onlangs een EMCOturn 120 Draaibank gekocht , en daarmee ga ik met een vergelijkbaar werkbereik van 300 Watt naar 2200 Watt… Gas op die lollie…ook 8 gereedschappen in plaats van 6… beterrrrr…

Frees je alles meteen op maat, of laat je eerst een paar tiende staan?..Ik laat eigenlijk altijd een haartje staan… voorbaggeren met een frees die wel een stootje kan hebben, en dan naschillen met een goed scherpe frees.
Onlangs heb ik een paar gaten 8H7 in een gehard stalen machine klem moeten frezen, voorfrezen met een oude frees, 0.15 mm laten staan… verse frees erin, en naschillen op 0.1 mm, meten , diameter corrigeren, start heien… en klaarrrrr

Voor het afwerken van je kasten… Wetstenen!.. beetje olie erop… en poetsen maar… een gereedschapmaker zonder wetstenen is vleugellam, beginnen met India, finishen met arkansas
Waterproof schuurpapier, op een verfhoutje gelijmd (dubbelzijdig tape) wil ook prima werken voor grotere platte vlakken…
Keramische slijpsteentjes zijn ook wel fijn voor het afwerken van facetten voor je gaat polijsten:

Voor het polijsten kun je ook Teflon polijstvellen gebruiken, ik heb ze tot korrel 60000, dat geeft al nagenoeg een black-polish

3 likes

10286 berichten daar… valt toch wel mee?

Beste forumleden,

Willen jullie aub grappig bedoelde reacties niet in mijn topic plaatsen. Zeker niet over andere forumleden.
Alvast heel hartelijk dank.

Met vriendelijke groeten,

Coos

6 likes

Het is daarom ook een vriendelijk verzoek aan de forumleden.

1 like

Ik weet het niet zeker, maar ergens heb ik een keer gelezen dat een TS zijn vlag zwaarder telt als van anderen. Dat is echter een ander onderwerp.

Terug op het onderwerp, wat ben je geweldig bezig. Erg benieuwd wat je volgende stappen gaan zijn.

1 like

Echt netjes dat je zoiets kan maken!

Ik vraag me af hoeveel zo’n custom job zou kosten? Ik heb nog een aantal uurwerken waar de kast ver heen is :sweat_smile:

Als ik kijk hoeveel uren ik er in heb gestoken dan wordt ie onbetaalbaar als ik een uurtarief in rekening zou brengen. Als je de kosten omlaag zou willen brengen dan moet je al in series produceren en je productie proces automatiseren.

Het verspanen van het kastje is eindelijk klaar. Dankzij de tips van Jan (@Arie_Kabaalstra) zien de bewerkte vlakken er ook erg goed en strak uit. Dit zou heel veel tijd moeten schelen in de nabewerking (schuren en polijsten).

Dit is het resultaat tot nu toe. Ikzelf ben er wel erg tevreden over.

17 likes

Bam!!.. Kiek 'm goan!..
dat ziet er mooi strak en glad uit… Vlakken, schuren. polijsten of borstelen… glaasje , uurwerkje, dekseltje… en klaar…

Ohja… onderaan in de Lugs… even een haartje afronden… anders snij je je Nato bandjes door… (een haartje afronden rondom de lugs houdt ook je lederen banden mooi
Meer dan R 0.2 mm hoeft het niet te zijn… als’t scherpe er maar af is…

3 likes

Strak hoor ga zo door👍

Mooi Coos :ok_hand:t3: Puik stukje handenarbeid.

Het schuur en polijstwerk is klaar en ik kan eindelijk beginnen met monteren.

Met de hand nabewerken kost wel behoorlijk wat tijd maar kan best een strak resultaat opleveren. Na een tip van @Arie_Kabaalstra heb ik voor het eerst ook wetstenen gebruikt bij het nabewerken. Dit levert een mooi strak oppervlak en scherpe kanten op. Hier een detail van het resultaat. Helaas heb ik geen macrolens meer. Vooralsnog ben ik erg tevreden met het resultaat.

18 likes

Wetstenen For the Win!..
met schuurpapier maak je alles rond… met een vijl maak je te diepe krassen… maar precies daar tussenin… zit de wetsteen… strak als een vijl, glad als schuurpapier. 't is niet voor niets dat in de Gereedschapmakerij elke gereedschapmaker zijn eigen bakje wetstenen had.
(de mijne was “extradeluxe”, waar anderen een stukje geperforeerde plaat onderin hadden liggen, zodat ze niet in een bakje Olie naar hun wetstenen hoefden te zoeken, had ik 't plaate geperforeerd RVS boven de olie, en een soort “Verfrollertje” om olie op de stenen te doen…

Je resultaat is mooi strak… als je het wilt polijsten… eerst schuren op een vlakplaat, en pas als laatste op de schijf…
Ga je het glaasje "Volgens de regelen der Kunst inpersen met een pakking?.. of wordt het lijm? (nee toch he?.. ronde glazen pers je… :smiley:

2 likes

Heel erg strak geworden je kast, Coos ben benieuwd naar je volgende stap,

Groeten Jeroen

Het merendeel van de facetten is geschuurd met lapping folie geplakt op een aluminium profiel. Dat lijkt op een wetsteen maar dan met een korrel naar wens.

De bovenkant van het kastje is gepolijst met dezelfde folie op een marmer plaat. De fijnste korrel die ik heb gebruikt is korrel 50.000 en niet gepolijst met een schijf.

Ik maak gebruik van een saffier glas met AR coating en een kunststof glaspakking. Hier heb ik goeie ervaringen mee. Eerst het kastje monteren en op waterdichtheid testen en dan pas het uurwerkje erin.

3 likes

De volgende stappen worden, schroefkroon, glas en pakkingen monteren en vervolgens de waterdichtheid testen. Dan de tekeningen “as built” maken en het complete horloge monteren.

Zoals eerder gepost, zien wijzerplaat en wijzers er als volgt uit. Niet zo mooi als de proto maar dat kan later nog gewijzigd worden. Dan moet ik wel op zoek naar iemand die nog een paar mooie witte wijzers voor een STP1-11 heeft liggen :laughing:.

12 likes

Weet je toevallig de wijzeras maten van dat uurwerk? En welke lengte wijzers je wilt hebben. Dan kijk ik wat ik heb voor je👍

1 like

Wat een prachtig topic! Heerlijk om te lezen.

Goed om te zien dat je trillende handen aan de betere kant zijn. Ben benieuwd naar de volgende updates :slight_smile:

1 like

Welke korrel gebruiken ze dan voor black-polish…?

Wanneer je googled op black polish dan zie je vanzelf hoe dit wordt gedaan. Korrelgrootte is hier niet echt van toepassing.

1 like