Tweede DIY horloge

Dit topic had ik nog niet eerder voorbij zien komen. Ben blij dat ik hem nu heb gevonden.

Super interessant om de progressie te zien. De kast ziet er heel strak uit. Mooie facetten.

Bedankt voor het delen en veel succes met het verdere project!

Foto van het “werkplaatsje”?

@Coosc ziet er heel strak uit, leuk om zo het proces een beetje te kunnen volgen :slight_smile:
Kan niet wachten op het eindresultaat hihi :face_with_hand_over_mouth:

Heel tof. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Ga zo door!

Leuk project! Ben benieuwd naar het eindresultaat :slight_smile:

Op verzoek, hier een paar foto’s van mijn werkplaatsje. Ik heb de laatste tijd best wel wat tijd besteed aan het uitmesten. Er is heel veel materiaal verdwenen.

15 likes

Dat ziet er goed en netjes uit de werkplaats.
En de kast van het horloge ziet er heel goed uit,robuust en scherp!
Petje af hoor!

Stp1-11 is gelijk aan Eta 28xx serie.

Ik heb ook nog wel eea liggen, pb me anders.

Mooi resultaat!

1 like

Dank je maar ik heb de wijzers niet nodig ik heb net het een en ander naar Coos gestuurd😀

1 like

Dit is het voorlopige eindresultaat. Ik plan nog een mod met een blauwe wijzerplaat en een mooie set witte wijzers van @Jero1. Verder ben ik niet tevreden over de kwaliteit van de schroefkroon. Hij schroeft heel erg zwaar en is niet waterdicht. Die zal ik ook vervangen voor een betere kwaliteit kroon. Maar voorlopig ziet het er naar mijn mening heel sjiek uit.

27 likes

Ziet er zeker goed uit Coos, is het kroon gat wel op de juiste hoogte TOV het uurwerk hierdoor kan het ook zwaar gaan probeer de kroon er eens op te draaien zonder het uurwerk in de kast

1 like

Hele mooie werkplaats !

Mooi geworden zeg, iets om trots op te zijn!

Ziet er allmaal keurig uit moet ik zeggen. En inderdaad verdient dit horloge mooiere wijzers als je het mij vraagt.

Ook zonder uurwerk draaide hij erg zwaar. De stem ligt precies op de goeie hoogte.

De tube was 2.0mm en het gat in het kastje 1.9mm. Toch ging het inpersen erg makkelijk. Voordat ik het uurwerk monteerde heb ik de waterdichtheid getest met alleen de pakkingen en kroon. Dat was toen nog in orde. Nadat ik de kroon een paar keer ingedraaid en uitgedraaid had, zat ook de tube niet meer heel erg vast in de kast en lekte daarna ook.

Ik twijfel aan de kwaliteit van tube en kroon. Het is de budgetlijn van een bekend Engels bedrijf. Zo gauw het weer mag, ga ik eens langs bij mijn vertrouwde Nederlandse adres.

Dit is het voordeel van een DIY horloge. Je kunt zelf onderdelen vervangen en/of het ontwerp aanpassen.

2 likes

Hoi Coos,

Je zou nog schroefdraad in de kast kunnen tappen en dan een geschroefde tube plaatsen.

Dan weet je zeker dat die goed vast zit.

Groeten Jeroen

Dat klopt maar M2.5 of M3 in titanium tappen is een uitdaging. Dat kan ik altijd proberen nadat ik eerst een goeie kwaliteit kroon en tube heb gebruikt.

1 like

Gister de tube vervangen door een zelfde uitvoering. Gelukkig draait de kroon nu een stuk lichter en is bovendien waterdicht. Ik vind de kwaliteit nog steeds niet erg robuust maar voorlopig goed genoeg.

1 like

Dit is voorlopig de definitieve uitvoering. Met een set mooie wijzers van Jeroen (@Jero1). De grijze wijzerplaat past eigenlijk heel mooi bij de grijze kleur van het titanium. Ik ga dus niet meer op zoek naar een blauwe. En, hij is nog steeds waterdicht.

Op naar het volgende horlogeproject.

27 likes

Ziet er goed uit Coos veel draag plezier met je nieuwe aanwinst.