Derde DIY horloge

Na twee eerdere succesvolle pogingen ben ik weer gestart om een nieuw DIY horloge te produceren.
In april 2021 ben ik geëindigd met een tweede horloge uitgevoerd met een titanium kast, een STP 1-11 uurwerk, saffier glas met ar-coating, een schroefkroon, een grijze sunburst dial en wijzers van @Jero1.

Dit horloge draag ik nu bijna twee jaar heel regelmatig. Aanvankelijk had ik wat problemen met de schroefkroon. Nadat ik de kroon en tube had vervangen voor een zwaarder exemplaar, functioneerde deze perfect. Het uurwerk heb ik afgelopen jaar een servicebeurt gegeven en deze loopt uitstekend.

Het derde horloge moet er ongeveer zo uit komen te zien:

Het wordt een titanium wigvormige kast met de bandaanzet onder de kast. Omdat het ontwerp modulair is opgezet heb ik alleen de kast module opnieuw moeten ontwerpen. De hele rest kan gelijk worden aan mijn tweede.
Dit keer ben ik van plan om een Sellita SW200 uurwerk te gebruiken. Dit is een meer gangbaar uurwerk dan de STP 1-11 en onderdelen zijn eenvoudiger te verkrijgen.

Ik heb inmiddels een productieproefje van de kast gemaakt om de produceerbaarheid en bewerkingsvolgorde te controleren. Dit is belangrijk omdat ik geen CNC machines heb en de draai- en freesbank handmatig moet bedienen.

Ik twijfel nog over de keuze van de wijzerplaat. Naast de bovenstaande blauwe, heb ik nog de volgende overwogen.

De laatste wijzerplaat is nogal slecht van kwaliteit en ik twijfel of het venstertje voor de dagaanduiding op de juiste plaats zit. De bovenste twee zijn niet helemaal naar mijn smaak. Misschien wordt het beter als ik ze in de werkelijke kast zie.

Het liefst zou ik de onderstaande gebruiken maar deze heb ik nog niet kunnen vinden in 28.5 mm.

Een grijze meteoriet wijzerplaat zou wellicht ook mooi staan maar deze zijn moeilijk verkrijgbaar en meestal heel erg duur.

Wanneer jullie een andere suggestie voor de keuze van de wijzerplaat hebben, dan ben ik zeer geïnteresseerd.

Tot zover mijn vorderingen tot nu toe. Ik hou jullie regelmatig op de hoogte.

48 likes

Leuke, nieuwe start! Succes, enne, hou ons op de hoogte.

Daar kan ik mij iets bij voorstellen.

Verder gaaf om zelf een horloge te bouwen. Doe je dat puur als hobby, of moet er ooit productie in grotere aantallen volgen?

Geweldig wij willen het proces graag volgen!

Puur als hobby. Een serie gaat er niet komen maar dit zal vermoedelijk ook niet mijn laatste worden. De eerste drie lijken wel op elkaar. Ik denk al na over een geheel ander kastontwerp.

1 like

Zou ik niet doen lijkt hij te veel op een Brunmontagne (niks mee), maar daar doe je het niet voor denk ik.

Wat een mooi ontwerp. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Geweldig dit! Op Etsy zie ik meteoriet wijzerplaten vanaf €99. Voor €30 extra bijvoorbeeld dit mooie exemplaar.

Ziet er goed uit. Leuk om te zien hoe je elke keer een stap maakt.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? Bedoel je dat ik niet één van de alternatieve wijzerplaten moet kiezen of vind je het kastontwerp teveel op een Brunmontagne lijken?

Daar zitten wel mooie tussen maar er moet nog wel veel gebeuren voordat ze op een SW200 passen en voorzien zijn van dial markers en een dagaanduiding venstertje

Ik denk de blauwe :smiling_face_with_three_hearts:de witte niet echt

Gaaf project!

Een geschikte en betaalbare wijzerplaat vinden blijft toch lastig. Ik begin langzaam te overwegen om zelf een wijzerplaat te maken m.b.v een blanco wijzerplaat waar ik dan zelf een patroon en markers op moet aanbrengen. Het liefst koop ik een set markers.

Zo zou het er dan uit kunnen zien:

De wijzerplaat is een uitsnede van de navolgende foto. Deze heb ik jaren geleden gemaakt door een microscoop tijdens een materiaalkunde practicum bij de TH-Delft. Dan moet ik nog wel even nazoeken welk materiaal dit ook alweer was.

Ik ga verder zoeken naar een methode om de foto aan te brengen op de wijzerplaat en dan moet ik nog op zoek naar een set markers.
Als iemand hiervoor een tip heeft, dan houd ik mij van harte aanbevolen.

3 likes

Ik heb op het forum een poost gelezen van @Barboendel hij druk / print zelf wijzerplaten mogelijk kunnen jullie samen tot iets moois komen.

Hij is al heel lang niet meer actief.

@Coosc ik heb ooit een keer een wijzerplaat gekocht op www.helenarou.com maar die website lijkt het nu even niet te doen. Misschien morgen eens kijken? Kwalitatief goede wijzerplaten maar ze lijken wel vaak op bestaande platen…

Ik heb met barboendel in het verleden contact gehad voor het printen van een custom wijzerplaat maar dat werd toch wel behoorlijk prijzig. We hebben het daarom verder niet vervolgd. Wel jammer want zijn platen waren wel erg mooi.

Bedankt voor de link. Daar zal ik eens naar kijken. Ze zijn inderdaad nog niet bereikbaar maar ik probeer het later nog een paar keer.

Heel tof project :ok_hand:

De eerste onderdelen van het prototype zijn gereed. De proto wordt uitgevoerd in aluminium en die gebruik ik om te kijken hoe het horloge eruit gaat zien en hoe het draagt.

Dit zijn de eerste onderdelen. De uurwerk module (ring) waarin het uurwerk en het glas wordt gemonteerd, het deksel en nu nog een kastmodule die ik heb gemaakt als productieproefje. De eerstvolgende onderdelen worden een prototype kastmodule en een opsluitring om het uurwerk in de module te klemmen.

Drie onderdelen gemonteerd:

Met wijzerplaat:

Omdat ik toch verwacht dat dit niet mijn laatste DIY horloge wordt, heb ik ook maar wat hulpstukjes gemaakt om het opspannen te vergemakkelijken.

8 likes