Vintage stijl zelf bedrukte wijzerplaten

Hi, ik ben dol op vintage horloges, en heb nu enige tijd ervaring met het zelf printen van wijzerplaten, voornamelijk in de ouderwetse gilt stijl. Hier enige voorbeeldjes, niet allemaal persé vintage, maar dat zie je vanzelf…









119 likes

Zoooo, dat is gaaf.
Ik ben erg benieuwd naar het proces, hoe je dat zo doet.
Nice!

5 likes

:arrow_up: hier ook

2 likes

Gaaf zeg. Hier mag je meer over vertellen.

2 likes

Dat ziet er gaaf uit!

2 likes

Dank je wel! De techniek is voornamelijk gelaagde film vrije opdruk. Dat is een techniek waarmee ook wel servies wordt bedrukt. De inkt gaat dus direct op het metaal en geeft daardoor dus ook een bepaald reliëf. Hierdoor is het heel geschikt voor gilt wijzerplaten, aangezien die oorspronkelijk ook dat negatieve reliëf hebben.

De beperking is wel, dat de resolutie niet super hoog is, maar het is erg geschikt om enkele exemplaren te maken en niet meteen een aantal.

In het echt zien ze er, net zoals bij een echte gilt wijzerplaat, veel beter uit dan op de foto.

16 likes

Wat een mooie wijzerplaten zitten er tussen!!

2 likes

Gaaf hoor!

2 likes

Dank je wel!

Het is ook erg leuk om te doen, en ook als cadeau voor iemand een echt uniek horloge te kunnen maken.

2 likes

De meest recente is die Black Bay, zoals ik vind dat de echte Black Bay had moeten zijn. Dit is onderliggend een Parnis horloge, maar dan de wat luxere versie met 9015 uurwerk. Er zit een insert in van Helenarou die ik een sunburst veroudering heb gegeven met diamant papier. De wijzerplaat is echt gilt, maar dan met roze gold applied markers, en de wijzerset is ook rose gold van Helenarou.

7 likes

Heel gaaf :ok_hand:t2:
Je hebt er ook een dosis zelfspot op de platen geprint, heerlijk.
Vooral die bb kloon ziet er gaaf uit

3 likes

Dank je wel! Ja, beetje humor moet kunnen toch?

3 likes

Dat ziet er zeker mooi uit .

1 like

Hm, wat versta jij onder gilt? Want volgens mij is hier een keer een hele discussie over geweest en eigenlijk, nu weet ik het niet meer :sweat_smile:

1 like

Ik snap de verwarring. Kijk, Tudor noemt een Black Bay ook gilt, maar dat heeft denk ik enkel betrekking op de stijl. Voor mij is gilt een wijzerplaat waarbij een negatief reliëf de gouden details door de bedrukking heen laat schemeren. In het Engels zeggen ze dan ook wel “true” gilt. Of de wijzerplaat dan daadwerkelijk verguld moet zijn of alleen goudkleurig metaal kun je over discussiëren, hoewel ik van mening ben dat het eigenlijk wel verguld moet zijn.

Dus de benoeming gilt heeft denk ik een evolutie doorstaan, waarbij de oude stijl de trend gezet heeft en horloges die nu refereren naar die stijl worden ook gilt genoemd, maar puur betrekking op de stijl, en niet op de techniek en materialen.

3 likes

Sowieso gebruik ik diverse verschillende technieken, en heb een paar wijzerplaten geprint op een vergulde plaat, sommige op een gepolijste plaat, en ook wel sunburst RVS waarbij de gouden details een op kleur gemengde laag inkt is die de RVS er goud uit laat zien. Dat laatste, omdat het daardoor mogelijk werd sommige text details in het RVS zilver te behouden.

2 likes

Hm, grappig. Gebruik je daar een gemodificeerde printer voor? Ik zou me voor kunnen stellen dat je het zou kunnen printen met zo’n printer voor cd’s…

1 like

Oh leuk, wist niet dat er iemand van the brotherhood of submariner homages op het forum zat.
Zitten aantal juweeltjes tussen👌

2 likes

Nee het gaat met speciaal papier, daarop wordt het eerst bedrukt, en dan overgeplaatst op het metaal en er op gebakken.

Ja sinds heel kort. Post je wel eens in de brotherhood topics?

1 like