Derde DIY horloge

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? Bedoel je dat ik niet één van de alternatieve wijzerplaten moet kiezen of vind je het kastontwerp teveel op een Brunmontagne lijken?

Daar zitten wel mooie tussen maar er moet nog wel veel gebeuren voordat ze op een SW200 passen en voorzien zijn van dial markers en een dagaanduiding venstertje

Ik denk de blauwe :smiling_face_with_three_hearts:de witte niet echt

Gaaf project!

Een geschikte en betaalbare wijzerplaat vinden blijft toch lastig. Ik begin langzaam te overwegen om zelf een wijzerplaat te maken m.b.v een blanco wijzerplaat waar ik dan zelf een patroon en markers op moet aanbrengen. Het liefst koop ik een set markers.

Zo zou het er dan uit kunnen zien:

De wijzerplaat is een uitsnede van de navolgende foto. Deze heb ik jaren geleden gemaakt door een microscoop tijdens een materiaalkunde practicum bij de TH-Delft. Dan moet ik nog wel even nazoeken welk materiaal dit ook alweer was.

Ik ga verder zoeken naar een methode om de foto aan te brengen op de wijzerplaat en dan moet ik nog op zoek naar een set markers.
Als iemand hiervoor een tip heeft, dan houd ik mij van harte aanbevolen.

3 likes

Ik heb op het forum een poost gelezen van @Barboendel hij druk / print zelf wijzerplaten mogelijk kunnen jullie samen tot iets moois komen.

Hij is al heel lang niet meer actief.

@Coosc ik heb ooit een keer een wijzerplaat gekocht op www.helenarou.com maar die website lijkt het nu even niet te doen. Misschien morgen eens kijken? Kwalitatief goede wijzerplaten maar ze lijken wel vaak op bestaande platen…

Ik heb met barboendel in het verleden contact gehad voor het printen van een custom wijzerplaat maar dat werd toch wel behoorlijk prijzig. We hebben het daarom verder niet vervolgd. Wel jammer want zijn platen waren wel erg mooi.

Bedankt voor de link. Daar zal ik eens naar kijken. Ze zijn inderdaad nog niet bereikbaar maar ik probeer het later nog een paar keer.

Heel tof project :ok_hand:

De eerste onderdelen van het prototype zijn gereed. De proto wordt uitgevoerd in aluminium en die gebruik ik om te kijken hoe het horloge eruit gaat zien en hoe het draagt.

Dit zijn de eerste onderdelen. De uurwerk module (ring) waarin het uurwerk en het glas wordt gemonteerd, het deksel en nu nog een kastmodule die ik heb gemaakt als productieproefje. De eerstvolgende onderdelen worden een prototype kastmodule en een opsluitring om het uurwerk in de module te klemmen.

Drie onderdelen gemonteerd:

Met wijzerplaat:

Omdat ik toch verwacht dat dit niet mijn laatste DIY horloge wordt, heb ik ook maar wat hulpstukjes gemaakt om het opspannen te vergemakkelijken.

8 likes

Jemig, mooi werk hoor. Helemaal handmatig gemaakt? Of gebruik je een CNC?

Zie boven

2 likes

Het valt en staat wel bij de afdrukkwaliteit, maar je kunt printen op transparant decal papier. Dat netjes aanbrengen op de dial, vervolgens afwerken met transparante lak. Als je dat goed aanpakt kun je denk ik een eind komen.

Stukje zeuren op je ontwerp :wink: : kun je die afschuining die langs de zijden loopt en de afschuining boven/tussen de lugs niet op dezelfde hoogte brengen? Nu komen ze bij de lugs net niet lekker bij elkaar?

Ik begrijp dat er verschillende decal papieren zijn. Voor printen met een inktjet, printen met een laserprinter en dan nog met of zonder folie. Ik neem aan dat je de beste kwaliteit haalt met een laserprinter. Heb je hier ervaring mee?

Dat zou wel kunnen maar dan wordt de afschuining langs de zijden substantieel groter of de afschuining bij de lugs kleiner. Beide vind ik minder mooi. Bovendien is de kast asymmetrisch. De afschuining bij de lugs is verschillend.

Op mijn tweede DIY was dit ook zo en dat vind ik eigenlijk erg mooi. Zie foto.

7 likes

Nee, maar ik ken het uit de modelbouw. Ik ben ook niet thuis in printtechnieken dus eigenlijk heb je niets aan mij :stuck_out_tongue:

Da’s ook de bedoeling niet :wink:

Held! :slight_smile:
Erg gaaf project in elk geval met een prachtig (tussen)resultaat.

Gaaf om weer te volgen. Je maakt leuke dingen :ok_hand:t3:

Bedankt voor jullie vriendelijke reacties allemaal.

1 like

De prototype kast is nu ook gereed evenals de locking ring waarmee het uurwerk in de uurwerk module wordt geklemd. Opnieuw toch weer wat handige ervaringen opgedaan en het ontwerp op kleine details aangepast.
Nu kan ik de onderdelen afwerken. Dit is een handwerkje en daarom best tijdrovend.
Verder kan ik nu het uurwerk, schroefkroon plus tube en het saffier glas bestellen.

De kast module:

Kast en uurwerk module en de wijzerplaat die ik in eerste instantie ga gebruiken. Ik moet nog wel even uitzoeken welke wijzers ik ga gebruiken.

10 likes