Jemig, mooi werk hoor. Helemaal handmatig gemaakt? Of gebruik je een CNC?
Zie boven
Het valt en staat wel bij de afdrukkwaliteit, maar je kunt printen op transparant decal papier. Dat netjes aanbrengen op de dial, vervolgens afwerken met transparante lak. Als je dat goed aanpakt kun je denk ik een eind komen.
Stukje zeuren op je ontwerp : kun je die afschuining die langs de zijden loopt en de afschuining boven/tussen de lugs niet op dezelfde hoogte brengen? Nu komen ze bij de lugs net niet lekker bij elkaar?
Ik begrijp dat er verschillende decal papieren zijn. Voor printen met een inktjet, printen met een laserprinter en dan nog met of zonder folie. Ik neem aan dat je de beste kwaliteit haalt met een laserprinter. Heb je hier ervaring mee?
Dat zou wel kunnen maar dan wordt de afschuining langs de zijden substantieel groter of de afschuining bij de lugs kleiner. Beide vind ik minder mooi. Bovendien is de kast asymmetrisch. De afschuining bij de lugs is verschillend.
Op mijn tweede DIY was dit ook zo en dat vind ik eigenlijk erg mooi. Zie foto.
Nee, maar ik ken het uit de modelbouw. Ik ben ook niet thuis in printtechnieken dus eigenlijk heb je niets aan mij
Da’s ook de bedoeling niet
Held!
Erg gaaf project in elk geval met een prachtig (tussen)resultaat.
Gaaf om weer te volgen. Je maakt leuke dingen
Bedankt voor jullie vriendelijke reacties allemaal.
De prototype kast is nu ook gereed evenals de locking ring waarmee het uurwerk in de uurwerk module wordt geklemd. Opnieuw toch weer wat handige ervaringen opgedaan en het ontwerp op kleine details aangepast.
Nu kan ik de onderdelen afwerken. Dit is een handwerkje en daarom best tijdrovend.
Verder kan ik nu het uurwerk, schroefkroon plus tube en het saffier glas bestellen.
De kast module:
Kast en uurwerk module en de wijzerplaat die ik in eerste instantie ga gebruiken. Ik moet nog wel even uitzoeken welke wijzers ik ga gebruiken.
De prototype onderdelen zijn afgewerkt. Nu is het wachten op een uurwerkje en saffier glas en dan kan de proto worden gemonteerd. Deze draag ik een tijdje en als hij bevalt, dan maak ik hem nog een keer in titanium.
In de tussentijd kan ik experimenteren met wijzerplaten.
Ziet er goed uit!
Je zou de onderdelen nog kunnen laten (hard)anodiseren, dan is het ook behoorlijk krasbestendig.
Ik zie 2 gaten in de kast, 1 voor de kroon, maar waar is het andere gat voor?
Voor een borgpennetje. Hiermee voorkom je dat de ring in de kast gaat draaien als je het deksel aandraait. Dit gaatje is in de kast een blind gaatje.
Hard anodiseren heb ik in het verleden wel laten doen voor onderdelen van een zelfbouw telescoop. Ik heb toen ervaren dat anodiseer bedrijven niet zitten te wachten op een paar kleine onderdelen.
Helder.
Bij de mij bekende anodiseer bedrijven heb je inderdaad minimum orderkosten, soms zelfs per onderdeel.
Dus dan ben je minimaal een euro of 75 kwijt, maar het kan ook zomaar 200+ euro zijn voor de 3 bovenstaande onderdelen.
Dat was bij mij wel iets goedkoper maar dat is dan ook al weer jaren geleden.
Mooi (tussen-)resultaat. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat als het in elkaar zit.
Ziet er weer tof uit.
Ik vind het een mooi design en het is echt je eigen ontwerp. Lijkt me gaaf om op die manier iets unieks te maken maar zou je niet een eigen ontwerp dial kunnen maken?
Als ik eerlijk ben vind ik het 13 in een dozijn ontwerp van de dial afbreuk doen aan het horloge en de energie die je erin stopt.
Nog altijd €80,-
3 onderdelen = 3 regels dus 60 euro
Ik gok dat hij ook de kroon wil doen…