Derde DIY horloge

Dat kleine prutsding had ik over het hoofd gezien :grinning:

Dat is een koopdeel van RVS. Die kan niet op dezelfde manier geanodiseerd worden.

Tezamen inderdaad €60,-. Dat had ik verkeerd gelezen.

Dat ben ik inderdaad van plan. Zie de verschillende antwoorden eerder in het topic. Zo gauw het prototype gemonteerd is ga ik hem dragen om te ervaren hoe het ontwerp bevalt. In de tussentijd ga ik experimenteren met het maken van wijzerplaten.

2 likes

Ok cool. Ik ben benieuwd.

Super tof :star_struck::blue_heart:

Ziet er veel lovend uit! Heb je een foto of link naar het resultaat van jouw eerste twee projecten?

Helemaal boven in dit topic zie je een link naar de tweede DIY en bovenin dat topic weer een link naar de eerste.

1 like

Dit zijn de eerste experimenten met het maken van een wijzerplaat.
Eerst de pogingen om een patroon in mijn wijzerplaat te krijgen. Dit is het voordeel van een eigen freesbankje met een verdeelapparaat en een kotterkop. Het verstellen van de verdeling is handwerk. De linker is mooi maar onrustig. De rechtse is een stuk rustiger maar ook een stuk saaier.

Binnenkort ga ik ook eens experimenteren met decal papier. De eerste die ik wil proberen is de volgende.

Dial 4

Het nadeel van het gebruik van decals is dat het geheel nogal vlak wordt. Als ik zou kunnen schilderen, dan zou ik dat waarschijnlijk een keer proberen. Dan krijg je toch meer diepte. Maar helaas, een lichte neuropathie en gebrek aan creativiteit zijn tot nog toe de grootste struikelblokken.

10 likes

Een iets grover patroon ziet er naar mijn mening wel prima uit.

Nu op zoek naar een set losse uurmarkers en een methode om de plaat een kleurtje te geven.

Heeft iemand goeie tips om messing mooi egaal te kleuren? Blauw lijkt me erg mooi.

Voor de uurmarkers maak ik een apart “gezocht” topic aan.

10 likes

Kun je niet een bestaande Ali express wijzerplaat bestellen met indexen die je bevallen en die overzetten?

Ps. plaat bewerking is goed gelukt👍

Dat zou een alternatief kunnen zijn wanneer is geen set losse vind.

1 like

Blauw? Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat eerst met zilver electroplating erop en dan blauwe lak. Krijg je ook een mooie glans waarschijnlijk. Maar ik heb dat zelf nooit gedaan, dus geen ervaring mee.

Het ziet er wel erg gaaf uit zeg. Wanneer kunnen we bestellen? :smiley:

Deze week kwamen de koopdelen binnen.

Hoewel niet op de foto, inclusief saffierglas met AR coating.

Daarna kon ik dan eindelijk beginnen met montage. Zoals eerder gemeld, monteer ik hem eerst met een blauwe gekochte wijzerplaat en met wijzers die ik nog had. Dit is het resultaat:

Gek genoeg was het uurwerkje dikker dan in de documentatie aangegeven. Daarom heb ik op het laatste moment het deksel nog moeten aanpassen.
Nu kan ik me concentreren op het maken van een eigen wijzerplaat en zichtbodem.

15 likes

Mooi geworden hoor :ok_hand:

Ziet er mooi uit zeg die dial :ok_hand:t3:

@stefanketelaars weet daar vast iets vanaf.

Door het te spuiten. Een andere manier is er niet.

@Coosc geweldig bezig! Je topic is me omgaan, maar ziet er veelbelovend uit!

Messing kan je etsen, dan krijg je een donker grijze wijzerplaat, of je kan het platen, dan krijgen een zilveren of gouden of zwarte wijzerplaat afhankelijk van welke plating solution je gebruikt.

Wil je een mooie blauwe wijzerplaat krijgen dan adviseer ik je om de dial uit staal te maken en met temperatuur op kleur te brengen.

3 likes

Daar was ik al bang voor. Spuiten heeft bij mij nog nooit mooie resultaten opgeleverd. Waarschijnlijk kan ik dat gewoon niet.

Als alternatief overweeg ik de wijzerplaat van titanium te maken en dan te anodiseren.

Ik begrijp dat jouw blauwe dial gemaakt is van geblauwd staal?

1 like

Ik gebruik hier titanium voor wat ik met temperatuur van kleur verander.

Die is ook wel erg mooi blauw. Dat zou dan ook nog een alternatief kunnen zijn.

Veel experimenteren dus

Welke diameter en dikte heeft de wijzerplaat? Als je je gegevens in een prive bericht doorstuurt kan ik je wel wat titanium opsturen om wat mee te experimenteren.

7 likes

Goed bezig, ook mooi dat je voor een eigen wijzerplaat gaat. en hopelijk ook andere wijzers :wink:

Ik heb wel 1 puntje, ik vind de kast met open lugs een stuk mooier als met dichte lugs.
IMHO