Dat mag Arjan. Ikzelf vind ze beide mooi. Zo gauw ik een definitieve wijzerplaat heb, kies ik ook de wijzers. Misschien iets minder grote.
Emailleren?
Ik ben bang dat de emaille laag dan zo dik is dat je de structuur niet meer ziet. Als alternatief ga ik experimenteren met een titanium plaatje en dan anodiseren of door verhitting blauwen.
Ik heb een aantal proefplaatjes gekregen van Stefan (@stefanketelaars) waarmee ik de eerste experimenten kan doen.
Je hebt transparant emaille, en dat wordt dan volgens mij juist heel mooi. Maar wel moeilijk en bewerkelijk. Zie bijv.: https://anordain.com/blogs/news/the-happy-accident-of-the-fume-dial
Ziet er inderdaad heel complex uit.
Ik denk dat dit heel mooi kan worden.
Als ik ooit nog met mijn horloge ga beginnen dan zou dit ook mijn keuze zijn.
Ik heb je laatste ontwerp nog een keer bekeken en vind dat erg mooi. Ik hou wel van een beetje hoekig zoals je boven ziet. De kast lijkt me ook erg goed te produceren.
Ik zou er gewoon aan beginnen als ik jou was.
Inmiddels een stapje verder met de wijzerplaat. Deze eerste is voornamelijk bedoeld om ervaring op te doen. Ik ben begonnen met het maken van markers. Dit is de huidige status:
Ik gebruik een titanium schijfje op de markers te polijsten.
Wanneer alle markers zijn geproduceerd kan ik ook de wijzerplaat zelf definitief polijsten.
Het is de bedoeling om de markers blauw te kleuren. Zoiets moet het worden:
Nog veel te experimenteren en ook veel te produceren.
Boeiend om te zien hoe het horloge vorm krijgt. De kast lijkt veel op je 2e project. Zijn de gesloten lugs het voornaamste verschil in het ontwerp?
Wel de belangrijkste. Verder is de kast wigvormig en asymmetrisch. Bij de bovenste bandaanzet is de kast korter.
Zeer gaaf om je werk zo tot leven zien te komen. Dank voor het delen !
Op dit moment andere prioriteiten die bijna al mijn tijd opslokken (wel leuk en uitdagend werk voor mijn eigen bedrijf)
Ik keek er al een beetje raar tegen aan, nu begrijp ik waarom.
Ga je nog lume toepassen op/in de markers?
Dat overweeg ik wel maar vermoedelijk pas bij de volgende set. Niet teveel nieuwe zaken in één keer aanpakken.
Heel vet. Ik zou dit laten. Doorzichtige coating erop en een set zilveren of zelfs geblauwde no lume leaf handen erop.
Weer een paar stapjes verder met de ontwikkeling van een wijzerplaatje. Vandaag heb ik mijn eerste ervaringen opgedaan met het anodiseren van titanium. Het is verrassend eenvoudig gebleken met een mooi resultaat.
Dit is precies de kleur blauw die ik wilde bereiken.
Verder heb ik ook de eerste proefjes gedaan met het lijmen van dial voetjes. Met Bison Lock Bond zitten ze aardig vast.
Misschien nog wel even een hulptooltje maken om ze precies op de juiste plaats onder de dial te krijgen.
Hele mooie kleur blauw👍
Mooie volle kleur!
Een combinatie van groeven steken en anodiseren ziet er nu als volgt uit.
Ik ben erg tevreden met dit tussenresultaat. Ik zie wel dat ik heel veel aandacht moet besteden aan het afwerken voordat ik ga anodiseren. Verder wil ik nog een wat fijner patroon proberen om te zien hoe dat staat.
Kleur ziet er goed uit!