Derde DIY horloge

Ziet er goed uit Coos :+1:

Mijn prototype zichtbodem is ook klaar. Het nadeel hiervan is wel dat ik nu de achterkant van het horloge ook moet afwerken. Ik zie ook op de foto dat ik een paar fatsoenlijke hardmetalen freesjes moet kopen.

10 likes

De blauwe dial is ook klaar. Geanodiseerd titanium met gepolijste RVS 316 markers en datumvenstertje.

In werkelijkheid is hij mooier dan op de foto.

Volgende week zet ik hem in het volgende horloge

11 likes

Ziet er goed uit Coos ben benieuwd naar het resultaat als hij in de kast zit

Vooral de combinatie met de wijzers zal erg mooi worden denk ik

1 like

Pfoe, ziet er goed uit allemaal. Je bent lekker bezig.

De pootjes aan de wijzerplaat lijmen had toch nog al wat voeten in de aarde maar nu is hij dan toch gereed en ingebouwd.
Ikzelf vind het resultaat erg mooi.

12 likes

Wat een pracht resultaat. Heel gaaf gedaan.

1 like

Mijn messing wijzerplaat is ook eindelijk klaar. Ik ben nogal wat productieproblemen tegengekomen. Vervormingen na productie, afbrekende pootjes, krasjes op het oppervlak, sinaasappel structuur in de laklaag enzovoorts, enzovoorts.
Geef mij maar titanium. Misschien wat lastiger te bewerken maar uiteindelijk veel minder problemen. Slijtvast, minder gevoelig voor krassen en eenvoudig te kleuren.

Maar goed, hier is dan het resultaat. Toch wel erg leuk.

11 likes

De kast met open poten vind ik zeer goed geslaagd in combo met de wijzerplaat. De dichte kast is ook zeer netjes. Erg knap :clap:.

Als ik kritisch mag zijn, zou ik kiezen om geen uurmarkeringen op de plaat te maken. Misschien enkel een dubbele rechthoek met facetten op 12.
Nu, doen de markeringen imho afbreuk aan de plaat. Ook het datum venster lijdt af. Hier zou ik enkel accentueren met een facet rand, gegraveerd in de plaat, wat iets van diepte creërt.

In een eerder stadium zonder uurmarkeringen, wijzers en datumvenster komt het horloge echt beter tot zijn recht.

Op de blauwe titanium plaat, spiegelgepolijste half open wijzers zonder (of met maar een klein beetje) lume. Soort skeleton baton style of iets dergelijks.

De messing plaat coaten zodat hij niet verkleurd, waarna ook subtiele wijzers met weinig lume of fratsen.

Om het af te maken, aansluitende metalen band met taper.

Hier zit potentie :slight_smile:

1 like

Beste Nash, bedankt voor je commentaar en suggesties. Een aantal had ik al eerder uitgeprobeerd.

In een eerder stadium heb ik het horloge een keer gemonteerd met een plaat zonder markers, zonder datum venster en met open zwarte wijzers. Ik vond dat geheel erg saai overkomen. Mijn plan was ook om de datum opening alleen te voorzien van een facet rand. Omdat er verschillende groeven uitkomen op dit venster zag de facet rand er niet erg strak uit en creëerde zeker geen diepte.

Verder heb ik verschillende pogingen gedaan om te lakken maar dat zag er niet uit. Mij lukt het niet om dit strak te houden. Misschien in de toekomst een keer laten goldplaten. Een ander alternatief is een titanium plaat en dan goudkleurig anodiseren.

Wat de wijzers betreft, heb je een link naar een set wijzers die je zou voorstellen?

De wijzers op de blauwe plaat heb ik al in een tweetal horloges toegepast. Die vind ik erg mooi. Er is voor mij geen reden om daar een alternatief voor te zoeken.

De locatie van de gaatjes in de open kast zijn gebaseerd op het gebruik van een solid link band. Ik heb echter tot nog toe geen 18mm titanium solid link band kunnen vinden.
Als jij hier een alternatief weet, wil je mij dan een link sturen?

1 like