Welk uurwerkje in DIY horloge

Beste HF leden,

In een ander topic vroeg ik advies over een automatisch uurwerkje geschikt voor een DIY horloge. Omdat deze vraag vermoedelijk niet op was gevallen (verstopt in ander topic) heb ik maar een separaat topic aangemaakt.

Ik ben bezig met het ontwerp en productie van een kastje voor een mechanisch automatisch horloge. Hiervoor zoek ik een betrouwbaar en redelijk geprijsd uurwerkje. Ik heb een paar wensen:

  1. Automaat
  2. Datumschijf
  3. 11.5’’’ afmeting
  4. Prijs €50,- tot €75,-
  5. Beetje robuust

Welk uurwerkje zouden jullie adviseren? Ikzelf had voorlopig een Miyota 8215 in gedachten maar hiermee heb ik helemaal geen ervaring.

Groeten,

Coos

2 likes

Budget iets opschroeven en er gewoon een ETA uurwerk inzettten, betrouwbaarder gaat het niet worden.
Of een ETA 2840 uit een Swatch die kun je makkelijk vinden binnen budget.

3 likes

Of voor een kleine 100 een stp 1-11 als de 2824 te duur wordt.
De 2840 / 45 voor swatch hebben geen hacking en missen de mogelijkheid om het uurwerk met schroefjes in de kast vast te zetten
Voor een klein beetje meer veel meer wijzers beschikbaar en 28.800 beats met 2824 of vergelijkbaar

Klopt maar hacking is makkelijk toe te voegen.
Of koopt een oud horloge met 2824 uurwerk erin, moet ook wel lukken binnen budget.

Geen idee wat je in gedachten hebt maar anders is een Seiko NH35 ook nog een optie.
Dan heb je een automaat met handwinding, datum en een legio aan opties wat betreft dials en wijzers.

Hierboven wordt de ETA aangeprezen. Waar vind ik zoveel kasten en dials hiervoor?
(Wijzers kom ik genoeg tegen)

En de gevraagde hacking functie… Zou mijn keuze zijn :+1:

Edit; is niet gevraagd. Wel handig :v:

1 like

Volgens mij voldoet een NH35/36 wel aan al je eisen (voor 20% van je budget)

Bedankt voor jullie adviezen.

Ik had ook al gekeken naar een ETA 2824 (of mogelijk een STP 1-11). Misschien dat ik toch besluit om het budget op te schroeven wanneer het proto kastje er mooi uitziet.

Beide zijn voor mij niet nodig.

Ook daar heb ik naar gekeken maar de keuze voor een dial is met een dagschijf weer wat minder. Hoewel ik al een tijdje opgehokt ben weet ik gelukkig wel altijd wat voor dag het is. Het blijft een aantrekkelijke keuze. Ik ben fan van Seiko horloges. Betrouwbaar en goed zelf te onderhouden.

Je verwijst hierbij naar aliexpress. Weet je zeker dat dit origineel Seiko is?

2 likes

Een NH35/36 kost inderdaad origineel rond de 30-50 euro, afhankelijk waar je hem besteld. En inderdaad gewoon netjes origineel. (het is de 4R35 maar dan voor externe leveranciers)

je kan hem overigens ook gewoon hier bestellen: https://www.monsterwatches.nl/product/uurwerk/
Als je aliexpress eng vind.

Aliexpress vind ik niet eng. Ik bestel daar vaker onderdelen naar volle tevredenheid. Wat ik daarbij belangrijk vind is dat onderdelen merkloos of origineel zijn.

Ik zou ook voor een NH35 gaan, daar zijn erg veel aftermarket onderdelen als wijzers en wijzerplaten voor te krijgen.

Jelle, tot op heden heb ik weinig wijzers en wijzerplaten voor een NH35 kunnen vinden. Kun je me misschien een paar links sturen?

Hierzo

Als je zoekt op Seiko mods vind je denk ik meer op het gebied van dials en dergelijke. Kijk eens bij DLW Watches, Lucius Atelier e.d. Opties zat en Seiko is gewoon lego voor grote jongens… Geen gepriegel en redelijk makkelijk in elkaar te zetten.

Ik heb in een ander topic (zonder antwoorden :thinking: ) ook me afgevraagd of ik een microbrand zou kopen OF met alle aparte mod-onderdelen een DIY-seiko maken?

Zelf maken is veel te leuk, bartman. De helft van de lol is het priegelen.

1 like

… en de andere helft het net afschuimen naar die ene perfecte kleur van onderdeel.

Bedankt voor de tips. Ik zal eens kijken of er iets leuks bij zit.

Omdat ik toch moet wachten op onderdelen (wijzerplaat, glas e.d.) heb ik alvast een proefje gedaan om te kijken of ik een glaspakking op de juiste maat kon produceren en hoe de afstand wijzerplaat tot glas er uitziet (genoeg diepte). Noodgedwongen heb ik gebruik gemaakt van een beschadigd glaasje dat ik nog had en van een papieren wijzerplaat. Hier heb ik toch al een aantal productielessen geleerd voor het uiteindelijke horloge.

Bovendien heb ik de afmetingen voor de uiteindelijke uurwerk module kunnen controleren. Het uurwerkje, wijzerplaat en glas komen in een aparte module die in een kast module kan worden gemonteerd. Zo kan ik naar believen de kast of de uurwerk module vervangen voor een andere.

De volgende stap is een eerste probeersel voor een kast module om de zien hoe de afmetingen er uitzien.

3 likes