Welk uurwerkje in DIY horloge

Handige oplossing. Zou tof zijn als je meerdere modules kunt maken zodat je met een paar makkelijke handelingen diverse horloges kunt combineren. Soort van Lego voor horloges :grin:

Tweede proefje is ook gereed. Een eerste kast module:

Ook hier weer heel veel van geleerd.

Gezamenlijk met de proef uurwerk module ziet het er zo uit:

De uiteindelijke versie heeft een iets grotere wijzerplaat. Omdat ik geen CNC machines heb, moet ik alles met de hand aansturen. Vooral de facetten zijn een uitdaging.

Dit is mijn productie opstelling:

Nu maar wachten op onderdelen.

16 likes

indrukwekkend!

Gaaf zeg! Tof dat je dit zo “ff” in de keuken in elkaar prutst zeg.
Ben je er al uit wat voor uurwerk erin komt?

Gaaf zeg, mooi werk :+1:

Wow, dat ziet er indrukwekkend uit! Ik blijf je draadje met veel interesse volgen…

Nou, in de keuken… Ik heb een kamer op de eerste etage ingeruimd als werkplaatsje. Ik zou het ook geen prutsen willen noemen. Er zitten best wel wat zorgvuldige ontwerp en productie uren in. Voor het uurwerkje neig ik naar een STP 1-11 of een NH35. De onderdelen voor een Seiko vind ik overigens wel duur (wijzerplaten, wijzers etc.)

2 likes

Het was uiteraard bedoeld met een knipoog :wink:
Ik bedoelde dat ik er bewondering voor heb dat je dit helemaal zelf bedenkt en dan weet om te zetten in iets moois.

De Seiko onderdelen zijn inderdaad redelijk prijzig. Aan de andere kant heb je wel heel veel mogelijkheden.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar het resultaat en blijf het met veel interesse volgen :blush:

De laatste dagen geprobeerd de facetten van het kastje te polijsten (brushstroke) zonder de scherpe lijnen te verprutsen. Dat is nog best lastig. Mijn brush stroke is nog niet heel regelmatig. Er lijken wat banden in te zitten. Toch eens kijken wat ik nog aan mijn polijsthulpmiddelen moet verbeteren.

9 likes

Dit ziet er echt gaaf uit. Waarmee heb je de tekeningen gemaakt?

Leuk hoor. U kan ik van Dumet naar Ketelaars naar jou. Het aanbod wordt hier met de dag groter!

1 like

Vergeleken met Stefan en Jan ben ik maar een amateur. Ik doe dit puur als hobby en uitsluitend voor mijzelf en mijn zoon.

Ik gebruik QCAD op een mac. Ik had eigenlijk direct moeten beginnen in 3D, bijv. freecad

1 like

Ok bedankt. Heb er verder geen verstand van maar het lijkt me echt heel leuk zelf eens iets te ontwerpen en iets unieks te hebben. Gewoon voor de hobby inderdaad en om zelf te maken. Het is weer eens iets anders als modden met standaard spulletjes.

Met hulp van @Jero1 heb ik het uurwerkje voor de proto (een Ronda 715 quartz) ook kunnen repareren. Alle materialen en gereedschappen zijn nu binnen en daarom kan ik nu de beide modules voor de proto produceren.

Misschien ga ik nog op zoek naar een setje andere wijzers.

5 likes

Ziet er goed uit ben benieuwd naar het eindresultaat :+1:

De proto movement module is nu klaar. Het linker onderdeel op de foto is een productie proefje. Hiermee heb ik het ontwerp geverifieerd en uiteindelijk een ontwerp aanpassing van de verschillende onderdelen doorgevoerd.
Ook de nylon opsluitring om het uurwerkje in de module te klemmen is gereed.
Nu nog het meest complexe deel, de kast module.

8 likes

Gaat goed zo te zien👍 en nog wat wijzers monteren.
Op de wijzerplaat staat automatic ga je een automaat monteren want nu zit er een kwarts uurwerk in toch? en heb je dan rekening gehouden met de ander uurwerk maten?

Groeten Jeroen

Helaas kon ik deze wijzerplaat niet krijgen zonder het woord automatic erop. De proto is inderdaad een quartz. De definitieve wordt een automaat.

Het quartz uurwerkje is een 11.5’” afmeting net zoals een aantal gangbare automaatjes. Misschien moet ik alleen de uurwerk module enigszins aanpassen. Dat is het voordeel van een modulaire opzet.

1 like

Is de kast “glad” aan de binnenkant? Hoe ga je alles bevestiging?

Wel heel erg mooi gemaakt en ontworpen. Top hoor.

Edit. Laat maar ik zie het. Heel mooi bedacht. Een uurwerk module. In een kast/huls geschoven. Gebeurt dat vaker of is dat jouw idee?

Het zal vast eerder zijn toegepast. Voor mij is het vooral een praktische overweging. Mijn draaiwerk is best nauwkeurig. Het freeswerk iets minder. Met deze opzet zijn die twee grotendeels gescheiden. Mocht er bij het freeswerk iets misgaan dan hoef ik alleen de kastmodule opnieuw te maken.