Welk uurwerkje in DIY horloge

De kast module is ook bijna af. Nog een paar gaatjes boren voor de opwindstift en bandpennen en daarna nog afwerken en dan kan ik monteren.

10 likes

Heel gaaf project, kijk naar toekomstige updates uit!

De onderdelen voor de proto zijn nu gereed en ik kan langzamerhand beginnen met monteren. De afwerking van de kast is toch wel veel werk en ik ben er nog niet helemaal tevreden mee. Ik realiseer me ook dat dit een aluminium exemplaar is en dat afwerking van het titanium exemplaar weer heel nieuwe uitdagingen geeft. Tot zover ben ik toch wel tevreden met het resultaat.

10 likes

Prachtige vorderingen maak je :+1:

En de proto is gereed. De volgende stap is het maken van een nieuwe band. Dat wordt vermoedelijk een naturel kleur halslederen band hoewel ik deze struisvogel ook wel mooi vind (wel een beetje veel gedragen). Maar eerst een tijdje dragen om ervaring op te doen.

Verder ben ik nog op zoek naar een set witte wijzers met gatdiameters 1.2, 0.7 en 0.2mm. Die kan ik maar moeilijk vinden. Als iemand nog een tip heeft?

Het binnenwerk:

De voorkant:

En de achterkant:

16 likes

Prachtig resultaat met de bewerkte wijzerplaat in deze kleur. Stick of pencil wijzers zouden misschien beter passen als je ze kunt vinden.
Waarom lijkt het achterdeksel zo hoog als er een kwarts uurwerk inzit ??

1 like

Ik zoek al een tijdje maar vind weinig alternatieven. Het deksel is niet erg dik. Deels optisch bedrog denk ik

Hoe lang moeten ze zijn? Dan kijk ik wat ik heb

Dit is echt heel gaaf geworden zeg. Knap hoor dat je dit helemaal zelf uit niets hebt weten te maken :ok_hand:t3:
Misschien dat Cousins UK wijzers heeft die passen en anders misschien bij Esslinger.

Ik kocht regelmatig bij cousins. Grote nadeel zijn daar de verzendkosten. Ook kleine onderdelen worden met track en trace verzonden voor 11 pond. Daarom bestel ik daar alleen nog als ik meer onderdelen nodig heb

1 like

Ai, dat is wel jammer.

Wauw mooi project. Zou willen dat ik dit kon. Heel benieuwd naar het eindresultaat. Succes nog!

Het prototype is nu definitief gereed dankzij een mooie set wijzers die ik van Jeroen (@Jero1) kreeg.

Volgende week kan ik nog de waterdichtheid testen en dan voorlopig gebruiken onder verschillende omstandigheden om te kijken hoe robuust het geheel is.

Voor de definitieve in titanium neig ik naar een ETA 2824-2 uurwerkje. Nu wisselen de prijzen heel sterk. Volgens de zaak waar ik mijn materiaal koop zijn het bijna dagprijzen. De prijs die ik nu kreeg was €230,- ex. BTW. Dat vind ik toch te duur. De medewerker van de zaak adviseerde om verschillende leveranciers te benaderen en de goedkoopste te nemen.

Heeft iemand van jullie een tip waar ik deze goedkoper zou kunnen kopen?

7 likes

Dit is echt gaaf geworden zeg. Jammer dat je dit niet in productie maakt, ik zou er zo ééntje afnemen :ok_hand:t3:

Dan begint het weer zo op werken te lijken en ik ben net met pensioen :grin:

3 likes

Haha. Ik geef je groot gelijk. Dit heb je gemaakt omdat je iets unieks wilde. Dat moet het natuurlijk ook blijven.

Sportieve combinatie met deze nieuwe wijzers :+1: Wat een bak voldoening geeft dat denk ik, dat heb je toch mooi gemaakt :ok_hand:

Waarom geen Sellita uurwerk erin? vergelijkbaar met de 2824 en waarschijnlijk goedkoper. (toch?)

Geen idee. Ik had wel gekeken naar een STP 1-11 maar de verkrijgbaarheid vooreen particulier lijkt heel beperkt.

Naar een Sellita had ik nog niet gekeken. De reviews zijn wel positief.

Helaas was STP niet bereid om mij een uurwerkje te leveren en volgens STP zijn er geen bedrijven die doorverkopen. Zij claimen de enige leverancier te zijn.

1 like