Welk uurwerkje in DIY horloge

Wat Stefan ervan vindt weet ik niet… maar mag ik bepalen of ik dit amateuristisch vind of niet?.. ik vind van niet namelijk… zo’n facetje frezen… dan moet je toch wel een vaste hand hebben, en heel goed weten hoe alles in te stellen… een tiende millimeter te ver, en je gaat al de mist in… en zo te zien doe je alles op de Noniusringen, en heb je geen digitale uitlezing… hetgeen betekent dat je ook nog eens rekening moet houden met de omkeerspeling van de machine (“De speling aan één kant houden”) .

Ik gebruik QCad op een WIndows PC, en… jij bent zo te zien goed op de hoogte van alle mogelijkheden van QCad… dat “3D” aanzichtje, daar zit toch wel 't nodige tekenwerk in…

de modulaire opbouw is ook gaaf!.. ik hou wel van zulk denkwerk… pas het zelf ook zo veel mogelijk toe.

Jouw zoon is een mazzelaar dat ie zo’n hobby met zijn vader deelt!..

Persoonlijk ben ik er niet kapot van… 'k heb in het verleden een aantal horloges gebouwd met een Sellita erin, aangeleverd door de klant, maar’t inkasten was nou niet bepaald een pretje… de keyless works van de Sellita is nou niet bepaald het toonbeeld van stabiel in deze… uiteindelijk bij één horloge besloten om 't uurwerk maar in de kast in elkaar te zetten…

1 like

Ongelofelijk gaaf project dit. Ik benijd je om je vaardigheden!

Dankjewel. Uiteindelijk kun je toch meer dan je zelf denkt. Met veel geduld en zorgvuldig werken kom je een heel eind.

1 like

De afgelopen periode heb ik mijn proto DIY horloge onder allerlei klimatologische omstandigheden getest. Ik heb hem tijdens de vakantie vrijwel permanent gedragen. In zout en zoet water, onder de douche, in het zand enzovoorts. Het aluminium kastje is alleen een beetje krasgevoelig maar minder dan ik verwacht had. Verder is hij zeer robuust en vooral waterdicht.

Dit betekent dat ik aan de productie van de definitieve kan beginnen. Enkele wijzigingen, een titanium kast en uurwerkmodule, saffier glas met AR coating, een schroefkroon en een Zwitsers automatisch uurwerkje.

Met heel veel moeite heb ik uiteindelijk een STP1-11 kunnen bemachtigen via een gewaardeerd forumlid.
De eerste stapjes zijn gezet (een uurwerkhouder en montage van de wijzerplaat). Ik zal regelmatig een paar foto’s plaatsen van mijn vorderingen.

9 likes

Mooi!..

't grappige is… het eerste wat ik deed toen ik me met horloges ging bezighouden, was het maken van een uurwerkring.
ik heb er inmiddels een aantal in diverse maten.
je hebt aan de ene kant een holte voor de wijzerplaat, en aan de andere kant voor het uurwerkje?.. Slim ideetje!.. al heeft niet elke wijzerplaat dezelfde diameter… maar in jouw geval… ja… dan kan het wel…

Welk materiaal heb je gebruikt?. PA of POM?.

1 like

In beide kanten past ook een los uurwerkje zonder wijzerplaat. Hij is gemaakt van POM

1 like

POM…Mooi zo… PA is leuk, maar niet zo stabiel…neemt nog al wat vocht op, en dan kan ie gaan knellen… en POM verspaant veel lekkerder.
Je kunt van POM ook heel goed glaspakkingen draaien.

1 like

Geweldig mooi om te zien.
Ik blijf dit volgen en heb grote bewondering voor jou en het project!

Hoewel ik geen horloges maak voor de verkoop, vind ik wel dat een eigenbouw horloge een mooi logo verdient. Jarenlang was dit mijn logo (tevens paraaf).

Omdat ik geen CNC freesbankje heb, moest ik mijn logo helaas wat stileren zodat er alleen rechte lijnen overblijven. Dit heb ik eerst maar eens in een stuk eikenhout gegraveerd. Ik heb gemerkt dat je zonder CNC bankje heel zorgvuldig moet zijn met coordinaten en hoekverdraaiingen. Dit is de derde poging.

. Hier ben ik wel teveden over. Volgende keer in aluminium en dan op schaal in het achterdeksel van het titanium kastje.

4 likes

Ik vind “uitbesteden” een “vies woord” :), maar als je dit logo ook als DXF bestandje hebt, of een goede grote scherpe afbeelding, dan zou je kunnen overwegen om em te laten graveren.
Je zou dat bij een Lasergraveur kunnen laten doen, of… … laat ik eens gek doen… voor’n “kist bier” kriebel ik em er even in voor je…

Bedankt voor het aanbod Jan. Het zal je wel bekend voorkomen maar ik ga het toch eerst zelf proberen :grin:.

2 likes

Metaal is geduldig!.. :slight_smile:

Zelf doen is wel lekkerder… 'k weet er alles van.

Thanks voor het delen, heb het met veel belangstelling gelezen. Keep up the good work!

Wat een prachtig project en mooi resultaat!
Heel knap! Stiekem wel wat jaloers op je zelf gemaakt uurwerk.