Ik wil binnenkort graag een ander bandje op mijn Stowa. Het word de eerste keer dat ik zelf een bandje vervang, nu las ik hier en daar dat de Bergeon 6825 een goede tool was omdat je beide kanten van de push pins in één keer los drukt.
Ik vind de Bergeon wel aardig aan de prijs, wat is een kwalitatief goede vervanging van deze tool voor een wat schappelijker prijs?
Ik zou wel graag een soort gelijke tool gebruiken omdat ik anders bang ben de kast te beschadigen.
Koop een zeer fijn kniptangetje met een scherpe punt, zoiets (bij voorkeur nog fijner):
Deze zet je zonder schade langs je leren banden op de pin. En je weet zeker (als je hem goed in de greep hebt) dat de pin niet los schiet langs de kast aan de onderzijde (altijd de pin richting onderzijde verwijderen)
Bij plaatsen gebruikt ik vaak een dunne strip messing (kan je bij modelbouwzaken kopen in verschillende dikten) tussen onderzijde vd kast en pushpin, just to be sure.
Dan loop je nog steeds een sterk risico dat de pin tegen de onderzijde van de kast ‘los schiet’, vooral als er een sterke veer in de pins zit. Deze tooltjes grijpen de pin, maar hebben hem niet vast.
Gevolg is vaak een kleine deuk langs de rand van de lugs (soms helaas aan de bovenzijde, maar meestal aan de onderzijde.
Als je de pin echt in de greep hebt dan voorkom je dat. En met leren banden kan dat uitstekend met zo’n tangetje, zonder het leer te beschadigen (flexibel)
Een goedkope en de beste oplossing, wat mij betreft