Vervanging cilinder door @brunod en Coosc

Afgelopen zaterdag was ik een dagje bij Bruno voor vervanging van de cilinder in een zakhorloge. Ik had hem gevraagd of hij me wilde demonstreren hoe je dat doet. Kortom, een kleine workshop horlogereparatie voor gevorderden. Niet dat ik al gevorderd ben, maar een cilinder vervangen is geen reparatie voor de beginnende reparateur.

Al met al was het een fantastische dag waar ik heel veel heb geleerd. Niet alleen hoe je een cilinder vervangt maar ook een dag vol met ervaringen over beschikbaar gereedschap en het gebruik hiervan. Vooral de praktische tips bij het demonteren en monteren van het uurwerkje waren heel leerzaam. Sommige tips waren best verassend zoals het gebruik van Rodico, niet alleen voor reiniging maar ook voor montage en inspectiewerkzaamheden.

Verder was de ontvangst uitermate hartelijk en was Bruno onvermoeibaar in het delen van ervaringen en in het repareren van mijn uurwerkje. Aan het eind van de dag was ik vele ervaringen en een werkend uurwerkje rijker.

Dit vind ik nou het leukste van dit forum. Je ontmoet allerlei enthousiaste forumleden die je van alles willen leren. Hieronder nog een paar sfeerbeelden van de dag.

Groeten,

Coos

Het vervangen van de cilinder m.b.v een Triebniet

Een wereld aan gereedschap en hulpmiddelen

Balanswiel met vervangen cilinder

Het op maat maken en polijsten van de astapjes

The master himself at work

Verassend reparatiegereedschap (warmhoudplaatje van koffiezetapparaat)

Balans met veer

Gerepareerd uurwerkje

34 likes

Prachtig. Dit zijn voor mij de mooie topics.

3 likes

Helemaal mee eens!

We want more! :wink:

1 like

Hartelijk bedankt voor de fotos Coos !
Zoals ik schreef ben in nooit op de fotos, behalve mijn handen. :slight_smile:
Deze gaan dus richting "souvenirs"
En om helemaal heerlijk te zijn moeten jullie weten dat niet alle reparatiegereedschap op de foto van mij is : de mooie movement holder op de laatste foto werdt door Coos zelf gemaakt. Men ziet onmiddelijk dat het geen beginneling is. En als hij veel heeft geleerd, heeft hij mij ook heel leerzaam dingen kunnen leren, and I mean it ! There are some doors when you open them that give access to other levels to solve things :wink:
Een echte funny day tussen nederlands en engels :sunny:
Nu zullen we beide verder kunnen gaan in horloge werken with the knowledge we shared :slight_smile:
Groet,
BD

5 likes

Prachtig dit, een stel vakfanaten bij elkaar, ik had er best bij willen zijn. :+1: :grin:
Dank voor het delen, dit is inderdaad een van de mooie dingen van het forum!

1 like