Vervanging Kroon en as Tissot PR50

Goedendag, mijn schoonzusje kwam naar me toe met een gehavend horloge en vroeg of ik daar eens naar kon kijken, behalve een scheve wijzerplaat en lege batterij was ook de kroon behoorlijk verbogen en bij het heel zorgvuldig terug proberen te buigen is de as afgebroken.
Het uurwerk betreft een f06 111, weet iemand of ik ergens terecht kan voor een vervanging van de kroon?

Je bedoelt dat de stift is gebroken. Bij Cousins:

Afhankelijk van waar de stift is gebroken zal er ook een kroon moeten komen.

1 like

Sxheve wijzerplaat - pootjes afgebroken…? Ben je nog een stuk verder op drift…

1 like

Dit is een groter probleem dan je stift.
Ik zou de moeite besparen aangezien hij waarschijnlijk ook optisch behoorlijke schade heeft.

Als er geen emotionele waarde aan zit, kun je de vraag stellen of herstel economisch rendabel is.
Voor een nieuwe plaat en nieuwe kroon moet hij toch naar een gecertificeerde horlogemaker. Dat loopt dus aardig in de kosten.

Of, je moet ergens een donor met dezelfde plaat en nog een bruikbare stift/kroon weten te ritselen. Dan kan het nog aangenaam zijn.

De scheve wijzerplaat is al gefixt door hem gewoon weer recht te draaien, nieuw batterijtje er in en hij tikt weer vrolijk, alleen de kroon en stift (dacht altijd dat het een draaias heette, weer wat geleerd ) moeten nog vervangen worden.
Zag op cousins dat dat zo’n 20 euro was dus daar wil ik wel zelf voor hobbyen.
Bedankt voor de hulp iig :slight_smile:

Die hoort niet te kunnen draaien, dat betekent zoals hierboven al gezegd dat de pootjes eraf zijn. Dus die zal binnenkort waarschijnlijk weer scheef zitten als je hem niet fixeert :wink:

Ah op die manier, hij draait ook niet heel makkelijk, kostte me wat moeite dus misschien waren die pootjes ook verbogen, hij lijkt nu redelijk stabiel vast te zitten.
Anyway, horloge was al afgeschreven, dus alles wat ik er nog van kan maken is mooi meegenomen, en leuk om een beetje te pielen en wat op te steken.

2 likes

Dat is zeker waar. Er bestaan overigens ook plakkertjes waarmee je de wijzerplaat op het uurwerk kunt plakken. Niet de meest professionele oplossing, maar wel low budget:

https://www.cousinsuk.com/product/dial-spots-strips

2 likes