Verwachting/ kwaliteit bij werkzaamheden horloge

Goedenavond toppers,

Afgelopen week heb ik mijn Longines Legend Diver op maat laten maken. Ik ben eerst bij een juwelier geweest bij mij in de buurt waar ik goede ervaringen mee heb. Helaas kreeg die het niet voor elkaar en had al wat schakels licht beschadigd. Daarna ben ik naar een Longines retailer geweest. Deze heeft het horloge op maat gemaakt.

Nu heb ik de laatste jaren meerdere ervaringen dat ik vind dat zowel retailers als andere “kundige” minder verfijnd te werk gaan. Een haarlijn of een kras of veeg is zo gemaakt. En dit wordt gewoon als normaal beschouwd of niet eens genoemd.

Ik vind het vreemd als je een nieuw horloge afleverd voor inkorten dat er dan zo mee omgegaan wordt. Ik neem aan dat er inmiddels genoeg middelen zijn om een horloge schade en krasloos op maat te maken?

Wat vinden jullie? Nog tips?

Fijne avond :grin::pray:t3:

11 likes

En het zijn nog wel screwed links! Dat is normaliter easy peasy. Wat een prutswerk, zo iemand had beter putjesschepper moeten worden.

8 likes

Een beetje beschadigd :face_with_peeking_eye:. Oef ik zou hier buikpijn van krijgen. Maar je hebt gelijk blijkbaar zien ze de waarde er niet van in en gaan er gewoon aan prutsen. Beter meteen bij de juiste aankloppen.

3 likes

Heel jammer, had niet gehoeven. Is nog wel netjes bij te werken denk ik zo als ik de foto’s zie.
En een Juwelier is geen horlogemaker……… is al vaker hier gezegd.

4 likes

Hier is gewoon een kneus aan het werk geweest,belachelijk,als je dit niet kunt laat het dan gewoon ipv iemands horloge te beschadigen :flushed:

2 likes

Vast handje en de goede schroevendraaier doet wonderen, ik doe het dus gewoon zelf maar…

Fotos van OP zien we uit als iemand met geen gevoel voor klein werk…

2 likes

Dit is echt van de zotte. Is dit gedaan door de leverende juwelier? Er wordt vaak gezegd dat een juwelier geen horlogemaker is maar mijn juwelier geeft de horloges door aan een horlogemaker. Dat kan dus ook.

3 likes

Ala deze juwelier je LLD geleverd heeft zou ik vragen om een nieuwe band. Prutswerk.

2 likes

Zijn het geen double screwed links? Oftewel, als je hiervoor niet de juiste tools hebt moet je met beide handen en 2 schroendraaiers tegelijk aan de gang. De kans op uitschieten is juist heel groot.

Dit gezegd hebbende, als je hiervoor niet de juiste tools hebt dan moet je er als professional niet aan beginnen. Ik zou dit niet accepteren en teruggaan voor vervangende links.

5 likes

Ook al heb je twee linker handen: dit had je beter zelf kunnen doen. Ik vind het een prestatie dat je die band zo beschadigd krijgt. Heb je hem ermee geconfronteerd?

4 likes

Helder verhaal. Maar ik neem aan dat je je horloge veilig bij een retailer op maat kan maken toch? Nou blijkbaar dus niet haha. Wat is dan nog een “echte horloge maker”?

Hij is splinternieuw geleverd. Opgestuurd. Eerst bij een juwelier. En daarna bij een Longines retailer. De Longines retailer heeft het ook beschadigd aan de zijkant.

Een horlogemaker. Juweliers verkopen.

Maar goed, een bandje op maat maken hoort imho een juwelier wel te kunnen

3 likes

Dat zou je ook prima zelf moeten kunnen. Als ik er niet zeker van ben dat het mijzelf zonder (lichte) schade zou gaan lukken dan zou ik het naar een horlogemaker brengen. Dat zou ik doen om er voor te zorgen dat er geen schade ontstaat. Als je dit soort werk aflevert, dan had je hier als juwelier/horlogemaker vooraf wel even voor mogen waarschuwen.

2 likes

En heeft de retailer het zelf gedaan, of heeft hij het een horlogemaker laten doen?

1 like

True. Maar als je een horloge koopt mag je verwachten dat ze de band netjes op maat kunnen maken.

Tis anders net een keukenboer die ze wel verkoopt maar niet plaatst

Maar degene die het horloge geleverd heeft, heeft dit prutswerk niet afgeleverd dus? Ik lees dat je hem weg hebt gebracht? Eerst naar een juwelier en daarna naar een retailer?

1 like

Hier wellicht wat betere fotos nog. Ook op de reserve schakels.

Ik heb gevraagd of de retailer het zonder schade kon doen. Hij zei dit doen we vaker laat ik maar zeggen. Dus had er wel vertrouwen in.

Bij de juwelier hebben ze een eigen dienst achter zeg maar. En daar had ik goede ervaringen mee. Hij kreeg het alleen niet voor elkaar. Ze zaten stevig vast volgens hem.

Toen bij de retailer geweest. Toen was er hooguit 1-2 Schakels niet helemaal lekker. Nu zowat allemaal en allemaal aan 1 kant. De liggende kant waar de pijl naar wijst.

1 like

:flushed: shocking!
Nieuwe bracelet vragen, dit kan echt niet. :rage:

Had eens eens Speedmaster overgenomen waarbij, zo bleek tijdens het op maat maken van de bracelet, ook een aantal schroefjes verkloot waren door de vorige eigenaar.
Allemaal laten vervangen bij Van Willegen a €10,- per schroefje… moet gewoon goed zijn vind ik.

1 like