Verwachtingspatroon gebruikte horloges

Aldus de man die elke aangeboden DJ afwijst omdat er met een microscoop een krasje op de onderkant van de lug te zien is :stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Haha!

Eens eens, ik kan zelf ook slecht tegen drie dingen, maar een krasje is het niet.

Afgesleten en overgepolijste lugs, afgesleten bezel en rek op de band. Ik vind een krasje op de lugs bijvoorbeeld niet zo’n probleem. @SwedishChef heeft mij geleerd om dat te zien als het karakter van vintage :sunglasses:

Oh en Peter van Metropolis krijgt deze week een puike 16013 binnen (volgens zijn woorden). Als het er op de foto’s goed uitziet, stap ik zaterdagochtend 7:00 in de auto met een thermoskan en een pak ontbijtkoek om naar Drachten te gaan :oncoming_automobile: :heart_eyes:

6 likes
3 likes

Succes man, zou toch geweldig zijn.
Maar eh, laat die kan en ontbijtkoek thuis.
Pak de gehele beleving, aanschaffen en daarna lekker hapje eten in drachten. Kan je onderwijl rustig aan fotos maken met buitenlicht voor je NA topic.

Ik duim met je mee iig

2 likes

Ja nee dat snap ik Hans, maar ik ga niet zonder survivalpakket 's ochtends in de auto zitten :joy:

Thanks :v:

1 like

Man. Ik heb 3kinderen en durf zonder dat op pad.

Los van mijn koppigheid, doe je goed.

2 likes

Waarschijnlijk al tig keer hier langsgekomen , maar
image

3 likes

Ik heb nog geen mooiere ode aan wabi-sabi mogen lezen. :slight_smile:

Dat soort Neanderthal-achtige testosteronmarketing van een kliekje cocaïnesnuivende Multilul-gasten met een lauw pilsje in de zweterige, behaarde klauwtjes heb ik nog nooit kunnen waarderen.

Het is jammer, maar niet verbazingwekkend, dat IWC daar gewoon aan mee doet.

3 likes

Krasjes op het glas storen mij alleen wanneer het mineraalglas of saffier is. Bij plexi zijn krasjes onvermijdelijk, dus die horen er een beetje bij. Voor de rest heb ik geen probleem met normale gebruikssporen. En inderdaad liever een strakke kast met krasjes en putjes dan een rondgepolijst exemplaar.

Ik zit met een vergelijkbaar probleem als TS. In ieder geval valt het naar mijn gevoel in dezelfde klasse.

Ik heb een paar jaar geleden een groot deel van mijn mechanische horloges moeten liquideren. Ben nu weer aan het rondkijken een leuke verzameling te beginnen. Heb niet al te veel geld dus kijk voornamelijk naar vintage.

Mijn liefde voor horloges is groot, maar niet diepgravend genoeg om technische staat te kunnen beoordelen. Mogelijke technische problemen met een horloge oplossen is al helemaal een brug te ver.

Ik ben aan het rondkijken naar mijn tweede mechanische (het liefst heb ik eenvoudige handwinders met niet al te veel complexiteit). Moet vooral betrouwbaar zijn. Merken zeggen me niet veel, ik wordt “verliefd” op horloges (en vaak zijn dat iets ouder Russische dames).

Ook hier op het forum vooral tweedehands in de hogere prijsklasse (niets mis mee, maar buiten mijn budget) te vinden. Marktplaats heb ik slechte ervaring mee (niet qua horloges overigens). Andere websites geven me vaak de indruk dat de prijs te hoog is.

Zijn er plekken waar er een beetje ruim assortiment “goedkoop” te vinden is? Waar zou je de technische staat van een horloge als leek op kunnen beoordelen?

1 like

Ik persoonlijk vind het juist charmant dat een horloge wat “geleefd” heeft. Heb veel geld gespendeerd om een horloge te laten repareren dat na alles nog altijd wel best wat vlekken en blutsen heeft.

Ik zou zeggen probeer het gelijk op Ebay en kijk dan naar Citizen en Seiko, daar is zoveel in te vinden en is veel kwaliteit voor weinig. In de tijd begonnen met marktplaats maar daar ook een aantal niet goed werkende(lees te snel lopend of te langzaam) ontvangen. Op Ebay zeg maar tevreden met 98% van mijn aankopen. De staat beoordelen doe ik door zo goed mogelijk de foto’s te bekijken en goed de beschrijving lezen. Als je iets vind adviseer ik je om een paar foto’s op het forum te plaatsen zodat mensen je met advies kunnen helpen…Succes!

Hier nog een paar voorbeelden van Citizen handwinders…



1 like

Beetje bijzondere vraag. Als je een tweehands auto koopt zitten er toch ook sporen van de vorige eigenaar op of in? Daar is de prijs ook naar.
Dat geldt toch voor alles wat tweedehands is? Niet alleen auto’s, maar ook meubeltjes, schoenen, matrassen etc. Sporen van de vorige eigenaar vind je altijd.

My 2 cents… waar ben je naar op zoek ? Een oud model wat niet meer nieuw of nieuwer verkrijgbaar is ? Dan ontkom je vaak niet aan gebruiksporen. De staat van het klokje bepaald de prijs. Wat je minder betaald kun je uitgeven aan opknappen … anders een nieuw(er) klokje aanschaffen. En altijd gaan kijken… wysiwyg :nerd_face:

9 vd 10 vintage horloges hebben nou eenmaal gebruikerssporen.
Vaak zijn dat ook kenmerken van de geschiedenis en het verhaal van het horloge.
Een vintage kan 30 jaar ongebruikt in de kast hebben gelegen, maar kan ook 30 jaar gedragen zijn door misschien wel 15 verschillende eigenaren.

Een vintage is niet zoals een nieuw horloge net uit de winkel.
Persoonlijk kan ik me er niet aan storen, vind dat gebruikerssporen juist een vintage een echte vintage laten zijn.

Ha, dat herken ik! Heb het óók bij mijn 2e hands auto. Als er al een kras op zit dan maak ik me geen zorgen in parkeergarages etc.

1 like

Kan ik wat mee.

Maar het is nog niet eens zo dat ik opzoek ben naar betrouwbaar in de zin van op tijd lopen, meer betrouwbaar in de zin van niet bij de eerste keer opwinden opzoek moeten naar de veren die eruit gesprongen zijn.

De hobby van een horloge zit hem voor mij in het mechaniek, het tikgeluid, de verwondering dat zo een kleine machine een uur dragen overleeft, het s’ochtends opwinden bij de eerste kop koffie, etc.

Ik zal eens rondkijken. Zal me even over de “schaamte” (bij gebrek aan een beter woord) heen moeten zetten om iets voor te leggen voor advies op een forum waar soms topstukken voorbij komen. En moet me misschien heenzetten over het niet kijken en kopen op ebay, marktplaats, etc omdat ik het bij voorbaat al niet vertrouw.

1 like