Verwachtingspatroon gebruikte horloges

Ik betrap mij er vaak op dat ik verliefd word op een gebruikt horloge maar na aanschaf teleurgesteld ben door de staat waarin hij verkeerd.

Ik heb dat dan over horloges van >10 jaar oud die waarschijnlijk dagelijks gedragen zijn en meer dan eens onderhoud gehad hebben.

De dingen die ik tegenkom zijn bekrasde/gepolijste kast, krasjes op het saffier, lichte sporen van onderhoud op de wijzers etc.
Al met al dingen waarvan ik denk dat ze niet meer dan normaal zijn maar waar ik toch niet mee kan leven.

Hoe is jullie ervaring hiermee?

1 like

Zolang het uurwerk goed loopt vind ik het niet zo heel erg. Merk wel dat ik krassen op het glas en bezelinsert irritant vind haha.

2 likes

Misschien moet je je verwachting bijstellen?

5 likes

Ik koop ze niet.

6 likes

Je hebt wel (jong-)vintage horloges die in sublieme staat zijn maar daar betaal je een premium voor. Als je je stoort aan vintage kenmerken dan is vintage gewoon niet voor jou. Verweerde wijzers, een puntje op de plaat, een krasje of butsje in de kast…ik ken je niet maar zo’n horloge is misschien wel ouder dan jij en is vroeger waarschijnlijk dagelijks gedragen; het ding heeft geleefd en heeft óverleefd en dat is wat ik charmant vind aan vintage. Die buts mag minder mooi zijn maar besef dat iemand zichzelf ooit helemaal het schompes heeft gescholden omdat hij met zijn gekoesterde horloge tegen een aanrecht/lantaarnpaal/autoportier geknald is. Dat horloge heb jij nu om de pols en hij doet -na al die jaren- gewoon nog steeds waar hij voor gemaakt is. Dat is toch machtig mooi?

7 likes

Koop je via internet dat je staat niet goed ziet ofzo?
Zo ja, misschien alleen nog f2f aankopen.

Ik persoonlijk heb een hekel aan schade aan glas en coatings, waaronder bezel inserts. De rest kan ik tot bepaalde mate accepteren.

2 likes

Ook bij f2f. Ga er naar verloop van tijd toch naar kijken.

Ligt inderdaad aan mijn verwachtingen, vandaar dat ik via dit topic om anderen hun mening vraag.
Ik ben nu eenmaal vrij perfectionistisch.

Ik denk dat jij beter nieuw kan kopen :+1:

8 likes

Alleen niet ten tijde van aankoop blijkbaar. Dan heb je een roze bril op ofzo? Of durf je geen nee te zeggen op zo een moment.

1 like

Ik heb een ruim aantal vintage horloges. Ik ben heel trots op een aantal die in een hele nette staat zijn, maar ik heb ook een aantal duidelijk gebruikte exemplaren die ik geweldig vind.
Grappig is dat ik juist bij de meest gehavende de leukste reacties krijg.

1 like

Een horloge is soms net een vrouw…

2 likes

Bij vintage verwacht ik wel gebruikerssporen, maar vind een gepolijst glaasje wel wat mooier. Bij een nagenoeg nieuw horloge vind ik deskdive spoortjes en kleine krasjes niet erg, maar hij moet niet misbruikt zijn.

Bij horloges van 5-15 jaar oud zit het ergens tussenin mijn 2 verwachtingen, maar als het er draagbaar uitziet vind ik het geen probleem (if the price is right). Krasjes op saffier vind ik sowieso not done. Dan is het horloge niet gebruikt, maar misbruikt.

1 like

95% van mijn horloge aankopen zijn vintage.

Ik neem zo goed als alles voor lief en zie er z’n charme in. Behalve kasten die teveel gepolijst zijn, daar kan ik niet goed tegen.

4 likes

Kan zeker genieten van kijken naar vintage horloges. Maar mijn eigen exemplaren heb ik graag ‘gebruikssporenvrij’. Ik koop daarom vrijwel uitsluitend nieuw en daarnaast ben ik zuinig op m’n horloges.

2 likes

Ik probeer bij verkoop wel zo goed mogelijk aan te geven wat de gebruikssporen en/of beschadigingen zijn.
Ik verwacht dat ook van verkopers als ik een ouder horloge koop.
Een en ander blijft subjectief, maar een krasvrij glas is krasvrij!!!
Hier op het forum altijd goede ervaringen gehad​:+1:t4::+1:t4::+1:t4:!

1 like

Ik stoor me daar enorm aan. En zal dan ook niet makkelijk gebruikt kopen, of het moet duidelijk zijn dat het in een zeer goede staat verkeert.

Dus meestal (z.g.a.) nieuw.

Ik zie een horloge toch ook vooral als mannenjuweel.
noot: ik heb veel Seiko’s
:sweat_smile::rofl::kissing_closed_eyes::roll_eyes:

1 like

+1. Liever vol met butsen dan rond waar hij recht moet zijn. Dat geeft voor mij een verzamelwaarde van 0.

2 likes

Ik heb geen ervaring met dit verhaal maar ik zou er ook niet tegen kunnen.
Om die reden koop ik 90procent nieuw.

Heb 2 vintages waarvan 1tje NOS en de andere net NOS af en dus in werkelijke nieuwstaat.

Daarnaast heb ik nog 2 gebruikte horloges die beide zgan waren.
Maar met het doel voor ogen die ik had bij de aanschaf (werkbeater) was een stukje zichtbare gebruiks geschiedenis niet erg geweest.

De rest in de kluis is nieuw aangeschaft …

2 likes

Persoonlijk vind ik het geweldig. Kijk, ik koop geen ‘rat watches’. Een vintage moet bij mij netjes zijn. Geen grote deuken of butsen, geen scheuren in het plexi, geen champignons op de wijzerplaat. Maar wat krasjes enzo vind ik prettig. En niet eens vanwege het ‘karakter’ maar omdat ik ‘m dan kan dragen zonder me zorgen te maken over het volgende krasje.

8 likes

:joy::joy::joy::joy:

1 like