Vraagje aan de horlogemakers, knutselaars en techneuten alom;
TLDR waarschuwing .
Onlangs kreeg ik een onderhoudsschema van een 6r uurwerk in handen. Wat ik aantrof verbaasde me compleet en na het bestuderen van het document heb ik meer vragen dan antwoorden. Ik ben benieuwd naar jullie wijsheid.
Ik constateer namelijk een enorme verschil tussen de wijze waarop S Japan aangeeft waar/met welk middel gesmeerd dient te worden en de wijze zoals ik het aangeleerd krijg (die veelal vergelijkbaar is voor onderhoud bij de meeste Zwitserse horloge huizen).
Enkele voorbeelden die meteen opvielen (het gaat zo wel even door).
Echappement.
Hoe ik het geleerd krijg;
Anker palletten smeer je op de uitgaande steen, met idealiter 9415. De pivot van de anker zelf wordt niet gesmeerd.
Voorbeeld;
De pivots van het ankerrad smeer je met 9010.
En nu S Japan;
Èèn en dezelfde olie en twee soorten vet voor heel het uurwerk. Of je nu het radarwerk of de uitgaande steen van het anker of de pivots van het anker rad smeert. Maakt niets uit joh. Alles gelijk.
Meteen beide anker palletten smeren en als je toch bezig bent, ook maar even de pivots van het anker zelf meenemen . Prellen die uurwerken vanaf design of wat is hier aan de hand?
Voorbeeld;
keyless works;
Vergeleken met wat ik gewend ben, is onderstaande voorbeeld bizar. Veel vet op sommige punten, vet op punten waar zover ik zou weten een iets dikkere olie beter fungeert en juist te weinig smering op delen waar het volgens mij nodig is.
Voorbeeld;
Hoe ik het ken;
S Japan;
Wat als?
Wat nu, als je een 6R volgens de zwitserse principes smeert en afstelt? Lopen die uurwerken dan opeens veel beter met een hogere amplitude en beter regulatie beeld?
Of is dit onverstandig en is het uurwerk ontworpen rondom eigenaardigheden zoals het smeren van de anker pivots en resulteert dit tot langer termijn schade of problemen?
Ik ga het sowieso testen, daar niet van. Maar ik ben erg nieuwsgierig wat jullie hiervan vinden en waarom jullie denken dat S Japan hier voor een totaal andere manier van smering gaat dan andere horloge huizen.
Tevens ben ik ook benieuwd of jullie de S Japan wijze aanhouden bij hun uurwerk of gewoon smeren zoals jullie dat gebruikelijk doen, met eigen ondervinding en gewoontes.