Verwijdere datumloep

Beste horlogevrienden,

Enige tijd geleden had ik via dit forum gevraagd of mensen wisten hoe je een datumloep van een horloge verwijdert. Naar mijn smaak is het in het algemeen een lelijke (en nutteloze) toevoeging. Omdat ik weer een ‘gevalletje’ had (een Marcello C Nettuno), heb ik op internet gezocht wat de beste en meest handige manier was (gevonden op Youtube: data magnifier removal).

Ik heb het inmiddels gedaan: je verwarmt het loepje gericht met een gasaansteker. Als het heet is (na een paar seconden) wip je het er met een scherp mesje zo af. Even de lijmresten met een scheermesje verwijderen en klaar! Ziet er meteen een stuk beter uit.

Nu allemaal maar snel aan de slag. Less is more.

Groet,

Johan

Kun je voor en na foto plaatsen, altijd interessant bij dit soort topics.

Je kan ze bij Marcello C ook gewoon zonder loupe bestellen. Scheelt weer handelingen met een kostbaar horloge!

Als je even zoekt, vind je onder ‘Marathon SAR’ foto’s van voor en na.

Dat klopt, maar de Nettuno heb ik al een jaar of acht, de eerste versie ervan. Die had destijds geen datumloep. Maar de eigenaar die 'm mij destijds verkocht had 't erop laten zetten. Vond-ie mooier. Leek daarmee op ‘een beroemd model van een beroemd merk’.

Deze methode kan ook, moet je wel stalen zenuwen voor hebben zeker als je het met een Rolex doet zoals deze op het WUS forum.

http://forums.watchuseek.com/f23/submariner-cyclops-removal-131098-post863737.html

gr Ron

Die Marathon ziet er ook beter uit zonder loep.

Gebruik ook altijd dezelfde methode.

Met deze lukt het altijd:

Wél héél gericht ENKEL de cycloop verwarmen (en niet het hele glas !).

Na +/- 6 à 8 seconden hoor je een lichte “plop” en gaat de “bubbel” er gewoon af.

Ik leg het glas ook steeds op een metalen ondergrond op kamertemperatuur, anders riskeer je een “temperatuur-shock” waardoor het glas kan barsten…

MVG,

Morse.

@ Morse: BTW, ik heb het glas gewoon in het horloge gelaten (jouw methode lijkt me dan net iets te grof…)

j.haringsma Schreef:

Ziet er meteen
een stuk beter uit.

Ben ik het er helemaal mee eens. Gelukkig hoef ik met m’n Dweller ipv Sub weinig meer te doen. :+

j.haringsma Schreef:

Dat klopt, maar de Nettuno heb ik al een jaar of
acht, de eerste versie ervan. Die had destijds
geen datumloep. Maar de eigenaar die 'm mij
destijds verkocht had 't erop laten zetten.
Vond-ie mooier. Leek daarmee op ‘een beroemd model
van een beroemd merk’.

Nu lijkt op een ander beromed model van datzelfde beroemde merk :smiley:

Wil er iemand gokken of die procedure met de beitel ook werkt bij een Steinhart Ocean One?

Ik verwarm in pulsjes. Een paar tellen er op en er dan weer af. Soms springt de loep er zo af en andere keren moet je hem er af tikken met een scalpel. Lijmresten poets ik er af met spiritus(alcohol).