datumloep verwijderen

Bij mijn nieuwe Pontiac deep water merk ik steeds weer dat de datumloep een verzamelplaats is van stofjes en vet en ik heb nogal graag een spotless glaasje (bij mijn brilglazen ook trouwens).Dus om te vermijden dat ik voortdurend ga lopen poetsen moet het datum loepje eraf.
Ik leer hier op het forum de opwarmingsmethode kennen maar heb toch nog een paar vragen .
Zal opwarmen aan één zijde geen noodlottige krachten in het saffierglas veroorzaken?
Haal ik het deksel er af teneinde oplopende binnentemperatuur en schade aan batterij of erger te voorkomen?

Hi ik heb het ook gedaan met mijn Seiko samurai, dit vond ik veel mooier.
Ik heb het gedaan met een mini gasbrandertje een hele kleine. Goed de loep warm gemaakt zodat lijm loslaat en je hem eraf kan drukken . Denk erom is heet hahahah , totaal geen beschadigingen opgelopen

1 like

Uurwerk uit de kast, glas eraf en dan gelijkmatig verwarmen tot de lijm verkleurd



En daarna lijmresten verwijderen en alles weer monteren.

Veel succes ermee

5 likes

Even naar de juiste categorie verplaatst, maar er zijn volgens mij al meerdere topics over deze handeling:




1 like

Op YouTube kan je diverse video’s vinden hoe mensen de datum loep verwijderen.

Is het niet handiger om een nieuw loeploos glaasje te bestellen, en de originele achter de hand te houden?

3 likes

Thank me later :wink:

11 likes

Heb inderdaad deze gezien maar bleef wat op mijn honger in verband met het al dan niet openen van de kast (horloge is nieuw nog onder garantie)(waterdichtheid zal weg zijn-druktest nodig).

Yep, maar soms heb je die optie niet en dan moet het maar zo.

Ik heb het verwijderen twee keer gedaan bij een Invicta. Een keertje gelukt, de tweede keer het hele glaasje gebarsten. Dus je hebt een 50% kans. Het lukt wel of het lukt niet.

1 like

Eerst dank voor de reactie. Heb nog eens die video’s bekeken maar ik beken dat ik mij toch niet helemaal op mijn gemak zou voelen om zoals daar getoond te werken zonder iets te verwijderen of zelfs maar iets stil te leggen.

Update! Verwarmen met brandertje gaf geen resultaat. Hitte nochtans hoog tot zeer hoog .Tijdsduur van opwarming varieerde van 2 sec tot 30 plus. Geen resultaat. Wat ik wel heb gekund is mijn waterdichtheid naar de vaantjes geholpen allicht door verhitting en verschillende uitzetting van
glas en metaal. Verder verloop allicht zoals @valentijn reeds suggereerde :nieuw glas er in.
Tussen haakjes; geschrokken wat een flut binnenwerkje (ronda 515) in een voor de rest degelijk uitziend horloge zat .Voordeel :6 euro en je hebt een nieuw binnenwerk. Allen dank voor het meedenken.

3 likes